"a kormányzati retorika csak akkor ad tájékoztatást a milliárdokról, ha arra a sajtó magától rájön"
A hivatalos kormányzati kommunikációnak nem szabad "kezdeményezőnek" lennie, de ha a sajtó mégis csak ráharapna a témára, akkor a pályáztatás elkerülésével megtakarított összeg lesz a "fő üzenet". A - nem tudni, milyen számításokon alapuló - 5 százalékos megtakarítás ugyanakkor egészen biztosan jelentős összeget takar, hiszen mintegy 9 milliárdnyi közpénzről döntenének.
Pályáztatás nélkül döntene egyedi költségvetési támogatásokról az Orbán-kormány - derül ki a lapunk birtokába kerül előterjesztés-tervezetből. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) munkatársai által összeállított koncepciót még nem tárgyalta a kormány, ám hamarosan elé kerülhet, hiszen az irat február 23-i dátumozású, és már ellenjegyezte Borókainé Vajdovits Éva helyettes államtitkár, sőt, jóváhagyta Gál András Levente közigazgatási államtitkár is.
Az egyes fejezeti kezelésű előirányzatokból nyújtott támogatásokról kormányrendeletben döntő elképzelés mintegy 9 milliárd forintot osztana szét alapítványok, közalapítványok, társadalmi szervezetek között úgy, hogy mellőznék a kötelező pályáztatást. Az előterjesztés-javaslatban még azt is külön jelzik, hogy elfogadása esetén a "követő", nem pedig a "kezdeményező" kommunikáció a javasolt. Tehát a kormányzati retorika csak akkor ad tájékoztatást a milliárdokról, ha arra a sajtó magától rájön. Erre az esetre még a magyarázatot is előre kitalálták: a "fő üzenetként" azt kell hangsúlyozni, hogy azért jó, hogy versenyeztetés nélkül osztják a közpénzt, mert a "pályázatok lebonyolítása esetén a program megvalósításának tényleges költségén túl a szakértői bírálati díjak, illetve a pályázatkezelői díj is a támogatót terhelő tételként szerepelnének."
Azt is hozzá kell majd tennie a hivatalos válasznak, hogy a "pályáztatás mellőzésével a fenti tételekkel csökkentett - összességében tehát 5 százalékkal kisebb - forrás szükséges az adott program megvalósításához." Azt azonban már az előterjesztést készítők sem tették hozzá, hogy ezt hogyan számolták ki. Összességében, ha a nyilvánosság nyomása nehezedik a kormányra az előterjesztés miatt, úgy azt kell sugallania a kommunikációnak, hogy "az előterjesztés lehetővé teszi a fejezeti kezelésű előirányzatok korábbinál hatékonyabb felhasználását."
A tervezet maga hivatkozik az államháztartási törvényre, mely szerint fejezeti kezelésű előirányzatból társadalmi szervezet, alapítvány, közalapítvány részére akkor nyújtható támogatás, ha a szervezet közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú és a támogatás nyújtása pályázati úton történik. A rendelkezést nem kell alkalmazni az éves költségvetési törvényben név szerint nevesített szervezetek támogatásakor, ám kormányrendelet is tehet kivételt. Ezzel élnének is; az előterjesztés szerint azért, mert azt a KIM, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Külügyminisztérium (KÜM) kérte. Ehhez képest a Matolcsy György vezette nemzetgazdasági tárca egy fillért sem adna egyedi támogatásként, az NFM pedig mindössze 1,5 millió forinttal támogatná a Kistérségek Fejlesztéséért Tudományos Egyesületet.
A KÜM a Demokrácia Központ Közalapítványnak 100 millió forintot juttatna működési célokra, valamint a Tom Lantos Intézet létrehozására, 15 millió forinttal pedig egy emberi jogok érvényesüléséért küzdő nemzetközi alapítványt támogatna. A KIM ezzel szemben bősséggel támogatna határon túli és egyházi szervezeteket, kiadványokra, működésre és különböző programok megszervezésére és lebonyolítására is juttatna közpénzt. Rendezvényszervezésre kaphatna például 5 millió forintot a Média a Családért Alapítvány, de szánnak 11 milliót a Tisza István Baráti Társaság konferenciájára és emlékművére is. A Terror Háza Múzeum 15 milliót nyerne egy meg nem nevezett emlékkiállítás megrendezésére és kutatói ösztöndíj finanszírozására.
Emlékezetes, a kormány által néhány hete bejelentett stratégiai tartalék 250 milliárdjából 187 milliárd forintot a kormány alá tartozó szervezetektől, köztük minisztériumoktól vonnak el. A legtöbbet - 40 milliárdot - a NEFMI-nek kell majd zárolnia, azon belül pedig a sport és a szociális területek fejezeti pénzeit nyilvánították "védettnek", az egészségügy, a kultúra és az oktatás fejezetei szabadon megkurtíthatók. Ehhez képest a "közfeladat ellátása vagy a közfeladat ellátását közvetlenül elősegítő szolgáltatás nyújtása céljából" adni szándékozott egyedi támogatások legnagyobb összege, mintegy 5,6 milliárd forint sportcélú.
A kulturális államtitkárság szintén bőkezűen bánik az adóforintokkal, számos szervezet működési költségeit finanszírozná meg ebben a formában, de az előterjesztés-tervezet szerint a Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány is kaphat - "programtámogatás" címszóval - 450 millió forintot, holott néhány hete derült ki, megkurtították a világhírű együttes költségvetését mintegy 175 millió forinttal. (E támogatás ellenére is kevesebbet kapnak idén, mint a megelőző évben.) Nagy tétel az oktatási intézmények, illetve főként programok támogatása is. 330 millió forintot szánnak például a Lakitelek Népfőiskola működési költségeire, meg nem nevezett infrastrukturális dologi kiadásokra, személyi jellegű költségekre. A szolidabb egészségügyi támogatási keretben a legérdekesebb tétel a napokban is tiltakozó Magyar Rezidens Szövetség 8 millió forinttal való támogatása, melyért cserébe "aktív közreműködést", valamint "háttéranyagok készítését" várnák az orvostanhallgatókról.