A fejlesztési és gyártási támogatások és a filmszemle indulása is azt mutatja, hogy újraéled a magyar filmpiac, derül ki az Andrew G. Vajnát interjúvoló amerikai Screen Daily szaklap optimista cikkéből. Kérdés, hogy kik éledhetnek újra: a 11 támogatott tervből 4-nek a forgatókönyvírója is az állami finanszírozó szervezet munkatársa, miközben az állítólag megmentett producerek továbbra is tartoznak, sőt az eddigi filmjeik jogait is elveszíthetik.
A januárban kormánybiztosnak kinevezett Vajna a Screen Daily szerint 2012-re 6-10 magyar játékfilm gyártását tervezi, de 2012 januárig csak három film gyártási támogatását ítélték meg a fejlesztések mellett. Vajna eddig is derűlátó volt, ami a Filmalap terveit érinti: 4-8 film gyártását ígérték be 2011-re is, amire meg is volt a keret, de valójában tavaly csak egyét ítélték meg, azt is csak decemberben. Kérdés lehet persze, hogy mi lesz a tavalyról megmaradt támogatási kerettel.
"Három hónap alatt nem készül el egy film, és 2011-ben szeptember végén írta ki a Filmalap az első pályázatát - magyarázta az okokat Havas Ágnes, a Filmalap igazgatója. -2012 február végén kezdődik az első Filmalap által is támogatott film, A nagy füzet forgatása és idén elindulhat a Liza, a rókatündér és a Zero forgatása is." A beígért 6-10 film viszont csak akkor lehet kész idén, ha az eddiginél gyorsabb tempóban helyezi ki a pénzt az alap.
Még nincs generációváltás
Míg Havas Ágnes szerint a Filmalap "a történetek ereje és relevanciája valamint a forgatókönyvek illetve projektek minősége és a finanszírozás körülményei alapján támogatja ezeket a produkciókat", addig a három gyártási támogatásból kettőnek is a fogatókönyvírója a Filmalap munkatársa (pontosabban az alap négytagú forgatókönyvfejlesztő csapatának a tagjai): a Zéróé Beregi Tamás, a Liza, a rókatündéré pedig Hegedűs Bálint. A kiválasztott nyolc forgatókönyfejlesztő támogatásból még kettő film stábjában volt Filmalap-munkatárs: a Toldiban Ruttkay Zsófia működött közre, a Swing forgatókönyvének előkészítésében pedig Divinyi Réka segített pár éve a film rendező-forgatókönyvírójának, Fazekas Csabának.
A támogatások listája alapján az összeférhetetlenségi problémák mellett az igért generációváltást és trendváltást is nehéz elképzelni, mégha fejlesztési támogatást is kapott az elsőfilmes Bodzsár Márk és Császi Ádám. "A generációváltás nem a Filmalapon múlik, hanem a pályázókon és a projekteken" - mondta erről Havas. Bár Vajna interjújából az is kiderült, hogy volt miből válogatni: az eddig beérkezett több mint 100 pályázatból született 40 projektről döntés, és ebből ítéltek 11-et támogatásra.
"A cél mind a nemzetközi elismertség, mind pedig a hazai közönség visszacsábítása" - nyilatkozta Vajna a Screen Dailynek. A mostani támogatottak között bátor tippnek tűnhet a filmenkénti százezres nézettség például Pálfi György és Mundruczó Kornél filmjeire, hisz eddigi alkotásaik sem voltak túl nézettek itthon, ez a két név inkább csak megnyugtathatja azokat, akik a Filmalap által vázolt közönségfilmes jövőképtől rettegtek.
Ha már a művészfilmeknél tartunk, Szász János A nagy füzet-tervét pedig már a kulturális tárca is támogatta. Egyértelmű kakukktojás viszont Kamondi Zoltán filmje (Bexy itt járt), akinek előző, 800 millió forintból készült Dolinája Magyarországon csak 5800 nézőt érdekelt.
Vajna az amerikai lapnak adott interjújában megemlítette még, hogy az alapon keresztül a filmek finanszírozását a Szerencsejáték Zrt. biztosítja. “Első célom az volt, hogy a szervezetet függetlenítsem a költségvetéstől. A kormány tartalmi szinten egyáltalán nem avatkozik közbe. Különben el sem vállaltam volna ezt a megbízatást.” Hangsúlyozta, hogy Orbán, bár elkötelezett az alap működését tekintve, eddig még soha nem szólt bele annak ügyeibe. “Biztosította a támogatásunkat, ami pozitív képet fest a kormány kultúrpolitikájáról.”
Vajnához nem fordultak a szemle szervezői
A február 2 és 5-e között futó filmszemlét pedig azért nem támogatja Vajna a lapnak adott interjú szerint, mert a Tarr Béla vezette Filmművészek Szövetsége nem kérte fel erre a Filmalapot. Mint mondta: "a szervezők nem fordultak az Alaphoz támogatásért, mintegy a szervezettel szembeni mozgalom jegyében".
"Az új rendszer nyilván szül aggodalmakat - tette hozzá a kormánybiztos. - A filmesek egy része még elzárkózik tőle, de reméljük, ezen is tudunk majd változtatni.” A kormányváltás óta kiürített, eljelentéktelenített, eddigi filmes pénzosztó szervezet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) tartozása, pontosabban a már megítélt, de visszatartott állami pénzek miatt bajba került 49 produkciós cég állami pénzből való megmentése azonban nem megy zökkenőmentesen.
Bereményi Géza és Ozorai András cége ellen például már jogerőre emelkedett a felszámolás. "A Filmalap kifizette a tartozást, ha a cégnek nincs további tartozása, a felszámolási eljárás megszűnik" - mondta a Neurópa Film Kft sorsáról Havas Ágnes. A tartozásokat azonban nem kifizette, hanem megvásárolta a Filmalap, ami azt jelenti, hogy ezentúl nem a bankoknak, hanem a Filmalapnak tartoznak a - többségükben az MMKA felelőtlen gazdálkodása miatt tartozó - producerek. A produkciós cégek így akár továbbra is felszámolhatóak. Ráadásul a filmjogaikat is elveszíthetik a Filmalap javára, amivel Vajnáékhoz kerülhet a filmgyártásra ítélt állami pénzek mellett az elmúlt két évtized magyar filmtermése jogainak nagy része is.