Leszerződött a MÁV-val az állam: a következő öt évben a nemzeti vasúttársaság feladata a nyílt hozzáférésű vasútvonalak működtetése. A finanszírozás a költségvetés dolga. Az idei forrásokat a vasút kötvénykibocsátással teremtheti elő. Vagyis már most sem az állam fizet.
A szerződés aláírásával a MÁV történetében elvben legalább részlegesen lezárult a kormányzat pénzügyi trükközéseinek sok éve tartó időszaka. A dokumentum alapján a társaság a kormány által meghatározott vasútvonalak öt éves működtetésére kapott megbízást, munkájáért cserébe pedig bevételekkel nem fedezett, indokolt költségeit a költségvetés megtéríti. Vagy, ha erre akkor a központi kasszában éppen nincs pénz, a vasút számolhat az állami kezességvállalásra a finanszírozatlan költségeit fedező hitelekre. Így kezdetnek például mindjárt az idén arra a kezességre, amit kormány múlt heti döntése alapján kibocsátható 35 milliárd forintnyi kötvényre kaphat.
Más kérdés, hogy a költségvetésnek később meglehetős teherré válhat a MÁV pályavasúti kiadásainak kötelező pénzelése. Kibúvó azonban nem lesz. Hacsak azt nem kezdi firtatni a kormányzat, hogy a társaság, hogyan végezte el a rá bízott feladatokat. Mert elképzelhető, hogy ha mondjuk a szerződés öt évente esedékes felülvizsgálatakor, a társaságra "rá lehet húzni" a nem megfelelő minőségű, vagy mennyiségű teljesítés vádját, akkor a pénz is kevesebb lehet.