Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2010.11.24. 19:35 Kormánykrónikás

Monetáris Tanács

Címkék: orbán mnb simor trükkök százai matolcsy költségvetési tanács

A Fidesz elfoglalhatja a monetáris tanácsot is

Márciusban a monetáris tanács hét tagja közül négy mandátuma lejár, a hatályos törvény szerint helyükre Simor András jegybankelnök és Orbán Viktor kormányfő két-két személyt jelölhetne. A kormány azonban a jegybanktörvény módosítását kezdeményezi, mind a négy főt a parlament gazdasági bizottsága jelölhetné és menthetné fel, és az Országgyűlés hagyhatná jóvá tagságukat. Így a kamatcsökkentést szorgalmazó Fidesz által választott emberek adnák a monetáris politikát meghatározó testület többségét. Ha piac ezt a kamatcsökkentés megelőlegezésének veszi, amire van esély, könnyen gyengülhet a forint.

A kormány az MNB-törvény módosítását kezdeményezi, hogy a monetáris tanács tagjainak jelölési és kinevezési rendjének megváltoztatásával a kormányoldal által protezsált személyek kerüljenek be és kerüljenek többségbe márciustól a monetáris tanácsba – ezt eredményezné az Index birtokába került törvényjavaslat, amelyet a kabinet készíttetett.

Orbán-Simor: 2-2
 

Az MNB legfőbb szakmai döntéshozó testülete a monetáris tanács, a testület határozza meg például a jegybanki alapkamat mértékét. A grémiumban az MNB elnökén és két alelnökén kívül még négy „külsős” tag van, mandátumuk egyaránt hat évre szól.

A jelenlegi tanácstagok közül a jegybankelnök és a két alelnök megbízatása 2013-ban jár le, ám a négy külsős tagé (Bánfi Tamás, Bihari Péter, Csáki Csaba, Neményi Judit) bő három hónap múlva. Akkor gondoskodni kell a pótlásukról, mert a monetáris tanács létszámát hétben határozza meg a jegybanktörvény. A hatályos jogszabály szerint két tagot a jegybankelnök jelöl, a másik kettőt pedig a miniszterelnök, és mindegyiküket a köztársasági elnök nevezi ki. (Az államfőnek gyakorlatilag csak protokolláris feladata van a folyamatban, csak nagyon kivételes esetben tagadhatná meg a kinevezést.)

Az a választások óta is többször kiderült: a Fideszben offshore-lovagként emlegetett [1] Simor András, de a mellette kiálló két alelnök (Karvalits Ferenc és Király Júlia) is nemkívánatos személyek a Fidesz-kormány szemében. Simort személyében is többször támadták, míg az MNB elmúlt években vitt monetáris politikáját Orbán Viktor úgy értékelte, hogy az hozzájárult a válság elmélyítéséhez.

Az elnökkel és az alelnökökkel azonban nem tud mit kezdeni 2013-ig tartó megbízatásuk ideje alatt a kormány: bár a Simorra a választások után gyakorolt nyomás egyértelműen azt is célozta, hogy lemondásba hajszolják az elnököt, Simor többször jelezte: kitölti mandátumát.

Mi a cél?
 

A törvénymódosításnak kettős célja lehet: egyrészt újabb pofon a jegybanki vezetésnek, fizetésük negyedelése, harmadolása után, de kétség kívül ez lehet kevésbé fontos. (A kormány és a jegybank közötti viszony elmérgesedését a nyilatkozatháború mellett [2] az is jelzi: az MNB-t rendre kihagyták alapvető gazdaságpolitikai döntések előkészítéséből, meghozatalából.)

Az MNB vezetését azonban szakmai alapon is támadta a Fidesz: az érvelés legfontosabb pontja az, hogy a kamatok magasan tartásával a jegybank nem segíti a gazdasági növekedés beindulását. A piac nem így vélekedik, ezt mutatják mind az állampapír hozamok görbéi, mind a felmérésekben szereplő kamatvárakozások. Ez viszont azt jelenti, hogy pusztán a mostani hír, a monetáris tanácstagok egyoldalú kinevezésének lehetősége is gyengítheti a forintot, ha a piac ezt az üzenetet már megelőlegezett kamatcsökkentésnek veszi.

A Fideszesek többségbe kerülhetnének
 

A lapunk által megismert dokumentum tanúsága szerint a négy „külsős” tagot a parlament gazdasági bizottsága jelölné és az Országgyűlés választaná. A gazdasági bizottság tehetne javaslatot is a felmentésükre, és szintén a parlament hagyná azt jóvá. A gazdasági bizottság összetétele leképezi a parlamentét, vagyis semmi akadálya nem lenne annak, hogy a Fidesz-kormány a saját embereit juttassa a monetáris tanácsba, ezzel megkaparintva a többséget az MNB testületében. A külsős tagok felmentési jogának kézben tartásával pedig a kormányoldal jobban tud hatni rájuk.

Lapunk megkérdezte a Matolcsy György által vezetett, a jogszabályváltoztatást előkészítő nemzetgazdasági tárcát és az MNB-t a készülő törvényváltoztatásról. Az NGM válaszára továbbra is várunk. A jegybank azt közölte megkeresésünkre, hogy ma kapták meg az előterjesztés tervezetét a minisztériumtól, észrevételeiket, véleményüket a tárca által kért határidőig, november 29-ig közlik az NGM-mel.

A gyurcsányi trükköt süti el a Fidesz?
 

Pikantériája az akciónak, hogy Orbánék voltaképpen a gyurcsányi trükköt játszanák el. A 2004 őszén hatalomra került Gyurcsány Ferenc egy olyan jegybanktörvény-módosítást vert keresztül a szocialista-szabad demokrata kormánytöbbségű parlamenten, amely egyszeri aktusként a miniszterelnök által protezsált tagokat jelölve 2005 elején felduzzasztotta a monetáris tanács létszámát. A monetáris tanács régi tagjai mandátumának természetes lejártával aztán – a törvénymódosítás után nem sokkal – Gyurcsány külsősei többségbe kerültek az MNB testületében. (Gyurcsány eredetileg olyan törvényjavaslatot támogatott, ami az alelnököket kivette volna a tanácsból, így valójában az általa jelölt tagok kerülhettek volna többségbe. További párhuzam, hogy a kormány akkor is a magas kamatok miatt támadta a jegybankot.)

Mit lép az Európai Központi Bank?
 

A módosítást a kormánynak el kell küldenie véleményezésre az Európai Központi Banknak. Az EKB elvileg megvétózhatja a jegybanki működés stabilitását veszélyeztető javaslatokat, de ennek egyrészt Magyarországon már nincs súlya, másfelől jelen esetben nem is valószínű, hogy kifejezetten vétóznák a tervezetet. (A jegybanki vezetők fizetésének csökkentése ügyében ezt tették, de hiába, a kormány inkább vállalta a már folyamatban levő, perrel fenyegető uniós procedúrát.)

Az EKB a jegybanki törvény 2004-es módosításakor bár ellenezte, szakmailag indokolatlannak tartotta a monetáris tanács tagjainak jelölésére vonatkozó szabályok átírását, jogilag nem kifogásolta azokat. Az EKB-tól ebben az ügyben hasonló álláspont várható: az új szabályozás szembe megy a korábbi intézményi keretekkel, melyek stabilitása pedig szintén a jegybanki függetlenség és a monetáris politika egyik pillérét jelenti, szólhat a kritika, de jogi értelemben nincs szó a jegybanki függetlenség megsértéséről.

A Fidesznek nem tetszett
 

A Gyurcsány-féle törvénymódosítás alatt az a Járai Zsigmond volt az MNB elnöke, akit a Fidesz jelölt még 2001-ben javasolt a jegybank vezetésére. A gyurcsányi trükk ellen akkortájt a Fidesz hevesen tiltakozott.

Az egyébként, hogy a többségben lévő tagok mandátuma egyszerre jár le, a Gyurcsány-féle módosítás következménye. A 2001-es, a Fidesz-kormányzás alatt hozott törvény szerint egyébként a 2004-es törvénymódosításig a jegybank elnöke tett javaslatot a külső tagok személyére, amelyet - egyetértése esetén - a miniszterelnök terjesztett a köztársasági elnök elé. 2004-ben ezt a jegybank elnöki jogkört is jelentősen csökkentették.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr882471061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása