Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2010.07.15. 08:50 Kormánykrónikás

Ad hoc alkotmányozás - gombhoz a kabátot

Címkék: alkotmány trükkök százai

Eddig féltucatnyi alkotmánymódosítást terjesztett a kormányoldal a parlament elé, és ezek többségét már el is fogadták. Az első Orbán-kabinet idején négy év alatt kétszer nyúltak az alaptörvényhez.

A miniszterelnök legkésőbb 2012-re új alkotmányt ígért, de –úgy tűnik – a Fidesz és a KDNP a kétharmados többség birtokában nem akar addig várni. Türelmetlenségüket mutatja, hogy az alaptörvény módosítására pár hét alatt hat javaslatot nyújtottak be, és ezek közül csak egyet jegyez a kormány. Az összehasonlítás kedvéért: az ugyancsak kétharmados többséggel rendelkező Horn-kormány idején – 1994 és 1998 között – nyolc alkotmánymódosítást fogadott el az Országgyűlés, míg a következő ciklusban, tehát az első Orbán-kabinet regnálásakor csupán két alkalommal nyúltak az alaptörvényhez. A szocialista–szabad demokrata koalíció csaknem nyolc éve alatt sem sokat piszkáltak bele az alkotmányba; bár szándék lett volna rá, a megfelelő parlamenti támogatottság hiányában öszszesen csak tíz körüli előterjesztés ment át a parlamenten.

Az első alkotmánymódosítás már májusban megszületett: az alaptörvénybe foglalták a miniszterelnök-helyettesi posztot, amire az új kormányzati struktúra kialakításához kétségtelenül szükség volt. Ugyanazzal a lendülettel döntött a parlament arról is, hogy „az országgyűlési képviselők száma legfeljebb kettőszáz”. Ez utóbbi kapcsán viszont a sietségre csak egyetlen magyarázat adódik: az új hatalom azonnal deklarálni akarta, hogy beváltja a képviselők számának csökkentésére tett korábbi ígéretét.

Újít a Fidesz az önkormányzatoknál is, és az alaptörvény újabb korrekciójával tette lehetővé, hogy alpolgármestert ne csak a helyi képviselők közül válasszanak, hanem „kívülről” is hozhassanak. A következő előterjesztéssel pedig az alkotmánybírák jelölésének korábbi rendjét alakította át a kormányoldal. (Míg húsz esztendőn át a frakciók konszenzussal nevezték meg a jelölteket, mostantól a többség dönthet).

Egy hónapot sem kellett várni arra, hogy átszabják az alkotmánynak a sajtóra vonatkozó rendelkezéseit. Átalakul a közmédiumok felügyeletének rendje, s alkotmányos kötelezettséggé válik, hogy a közrádió, a köztévé és az MTV működjék közre „a nemzeti önazonosság és az európai identitás, a magyar, valamint a kisebbségi nyelvek és kultúra ápolásában, gazdagításában, a nemzeti összetartozás megerősítésében, illetőleg a nemzeti, etnikai, családi, vallási közösségek igényeinek kielégítésében”.

Egyértelműen az elszámoltatást szolgálja az az alkotmánymódosítás, amely lehetővé teszi, hogy a „jó erkölcsbe ütköző” végkielégítéseket – azokat is, amelyeket az idén már kifizettek – visszamenőleg külön adóval sújtsák. Egy füst alatt módosítják a bíróságokra vonatkozó szabályozást is, alaposan – és szakmailag vitatható módon – kiterjesztve a bírósági titkárok hatáskörét, akik szabálysértési ügyekben elzárást is kiszabhatnak majd.

A legutóbbi előterjesztés pedig a katonákat, a rendőröket és a titkosszolgálat tagjait érinti: az alkotmány mondaná ki, hogy a hivatásosok szolgálati jogviszonyuk fennállása, de három – az első ötlet szerint öt – évig még a leszerelés után sem vehetnének részt jelöltként a parlamenti, a helyhatósági és az EP-választásokon. Igazából eddig nem derült ki, hogy mi a cél, de a Fidesznél valamiért úgy gondolják, érdemes megfosztani az egyenruhásokat az indulás jogától.

Az alkotmánymódosítások egy része kifejezetten aktuálpolitikai célokat szolgál. Ilyen a miniszterelnök-helyettesi tisztség létrehozása is, ám aligha kifogásolható, hogy a mindenkori kormány a saját képére formálja a struktúrát. Az viszont már aggályos lehet, hogy a büntetőadó bevezetése, illetve a hivatásosok passzív választójogának korlátozása érdekében az alaptörvényhez nyúlnak. A közmédiumok felügyeleti rendjének módosítása pedig sokak szerint a kormányzati túlsúly megteremtését készíti elő, de az ellenzék a „külsős” alpolgármesteri tisztség bevezetését is hatalomtechnikai trükknek tartja.

A rapid alkotmányozás ráadásul számos hibával járt. A köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte az alkotmánybírák választásával kapcsolatos szabályozást, amit utóbb korrigáltak, bár az elnök legfontosabb észrevételeit figyelmen kívül hagyták. Az eredetihez képest szintén átdolgozták a médiáról szóló rendelkezéseket, de a bírósági titkárok hatáskörének bővítéséhez is szükség van némi pontosításra. A fegyveresek választhatóságának korlátozása körül pedig kisebb botrány bontakozott ki, mert kiderült, hogy a javaslat egy fideszes polgármestert is megfosztana a helyhatósági választáson való indulás lehetőségétől, ezért gyorsan hozzá igazították a szabályokat.

A Horn-kormány idején elfogadott alkotmánymódosítások egy része ugyancsak politikai megfontolások alapján született, de akkoriban az egy-két mondatos, szinte kizárólag a végrehajtó hatalom terjeszkedését vagy a leszámolást célzó javaslat benyújtása még nem volt divatban. Az egyetlen igazán vitatott lépés az önkormányzati választási rendszer átalakítása volt, ám azt mára a Fidesz is elfogadta, és az alapokhoz nem nyúlt. A többi előterjesztés egyébként akkoriban főként a jogállami intézményrendszer kiteljesítését szolgálta; ilyen volt többek között az összeférhetetlenség szabályozása, az adatvédelmi biztosi poszt létrehozása vagy a népszavazásról szóló rendelkezések pontosítása.

A következő ciklusban a Fidesz mindössze két alkotmánymódosítást tudott elfogadtatni, azok is leginkább a NATO-csatlakozással összefüggésben szükséges változások voltak. De később, már a Medgyessy-, majd a Gyurcsány-kormány idején is többnyire hasonló okból nyúltak az alaptörvényhez. Szinte kivételes volt a 2006-os alkotmánymódosítás, amelyet a kormányzati struktúra részleges átalakításával indokoltak, s amelyet az ellenzék is tudomásul vett.

Később azonban csaknem az összes próbálkozás kudarcba fulladt. A rendőrség és a határőrség összevonására az ellenzék még rábólintott, de nem lehetett az alkotmányba foglalni a regionális közigazgatási rendszerre történő átállást, a gyűlöletbeszéd tilalmát, sőt a kisebb parlamentről szóló előterjesztések is rendre elbuktak. Az akkori viszonyokat jellemzi, hogy az előző ciklusban a pártoknak utoljára a képviselői költségtérítésekről sikerült egyetértésre jutniuk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr492152799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása