Csütörtök éjjel a Moody's hitelminősítő a befektetésre már nem ajánlott Ba1 kategóriába sorolta le Magyarországot. A Moody's szerint egyre bizonytalanabb, hogy az ország képes-e teljesíteni középtávú céljait, a sok negatív tényező gyengíti a kormány pénzügyi erejét és csökkenti sokktűrő képességét. A forint gyengüléssel reagált az IMF-fel való együttműködési szándék múlt heti bejelentése után némileg meglepő hírre.
A befektetésre már nem ajánlott Ba1 kategóriába sorolta le Magyarország hitelminősítését csütörtökön a Moodys hitelminősítő (a jelentés itt olvasható angolul), amely ráadásul fenntartotta a további leminősítést valószínűsítő negatív kilátást. A hír azért váratlan, mert a Standard & Poor's, amely leminősítését a legvalószínűbbnek tartották, épp csütörtökön erősítette meg az eddigi besorolást – igaz, arra hivatkozva, hogy majd 2012 februárjában, az IMF-tárgyalásoktól függően folytatja az országvizsgálatot.
Moody's | S&P | Fitch | |||||
AA | Csehország (stabil) | ||||||
A1 | Szlovákia (stabil); Csehország (stabil) | A+ | Szlovákia (pozitív) | A+ | Csehország (pozitív); Szlovákia (stabil) | ||
A2 | Lengyelország (stabil) | A | Lengyelország (stabil) | A | |||
A3 | A- | A- | Lengyelország (sabil) | ||||
Baa1 | BBB+ | BBB+ | |||||
Baa2 | Bulgária (stabil) | BBB | Bulgária (stabil) | BBB | |||
Baa3 | Horvátország (stabil); Románia (stabil) | BBB- | Magyarország (negatív kilátással); Románia (stabil); Horvátország (negatív) | BBB- | Magyarország (negatív kilátással); Horvátország (negatív);Bulgária (pozitív); Románia (stabil) | ||
Ba1 | Magyarország (negatív kilátással) | BB+ | BB+ | ||||
Ba2 | BB | BB | |||||
Ba3 | BB- | BB- | |||||
B1 | B+ | B+ |
A leminősítést magyarázó első tényezővel kapcsolatban a Moody’s megjegyzi: kétségek övezik a középtávú célok teljesülését a magasabb finanszírozási költségek, valamint az alacsonyabb gazdasági növekedés miatt. Magyarország 2010 végén fennálló 81 százalékos adósságrátája magasabb, mint az ugyanilyen Baa3-as minősítéssel rendelkező országok átlaga (mediánértéke). A kormány elkötelezett ugyan, hogy 2018-ig GDP-arányos államadósságot 50 százalékra csökkentse, de a középtávú stratégiája nem világos és az egyszeri tételek, így a nyugdíjvagyon államosítása, nem javítják az adósság fenntarthatóságát hosszú távon – idézi a közleményből a Portfolio.hu.