Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2011.03.15. 19:30 Kormánykrónikás

A NER kormány nem egyeztet

Címkék: egyeztetés ner

A nemzeti kormány nem kér a civil kontrollból

Az új pályázati rendszerben a bírálóbizottságokba már nem kell külső delegáltat meghívni, azaz kizárták belőlük a szakmai és a civil szakértőket. A civilek szerint a jelenlétük alapvető demokratikus elvárás.

Az emberek véleménye nem akadály, hanem maga a megoldás – olvasható a kormányprogramban. A választások idején a Fidesz kifejezetten kívánatosnak tartotta, hogy a társadalom legszélesebb rétegeinek legyen lehetőségük arra, hogy a jogszabályok előkészítése során kifejezhessék véleményüket, észrevételeiket, javaslataikat. Ennek megfelelően meg is született a törvény a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről. A gyakorlati alkalmazás azonban már nem ennyire gördülékeny. Például azt a kormányrendeletet, amely csorbítja a társadalmi kontrollt az uniós pályázati pénzek felhasználásának területén, sem a civilek, sem a szakmai szervezetek nem látták előzetesen. Igaz, valamikor tavaly nyáron megkapták a lehetőséget, hogy véleményeket küldjenek, hogy szerintük miként lenne érdemes átalakítani az eljárásrendet, de az általunk megkérdezett tucatnyi szakmai és civil szervezet közül sem a koncepciót, sem a kormányrendelet tervezetét nem láthatta egyik sem. Vita meg végképp nem volt róla.

A megjelent jogszabály lényege, hogy míg korábban a döntés-előkészítő bizottságokba a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek meg kellett hívnia egy nem kormányzati, szakmai szervezet képviselőjét is, addig ezentúl nem kell. Vagyis a szakmai és a civil bírálók már látszólag sem befolyásolhatják a pénzek felhasználását, és már a látszata sincs meg a társadalmi kontrollnak.

– Alapvető demokratikus elvárás a civilek jelenléte a pályázati folyamatban – mondta Móra Veronika, az Ökotárs Alapítvány igazgatója, a 15 országos civil szervezet részvételével alapított Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért munkacsoport soros elnöke. Nemcsak azért, mert így a pályázatokban érintetteknek is rálátásuk van a folyamatokra, de azért is, mert a kormányzati és a civil résztvevők eltérő álláspontokat vonultatnak fel az értékelés során, a végeredmény pedig egy megalapozottabb, kompromisszumos döntés lehet. Hozzátette, a jogászaik már elemezték a szóban forgó kormányrendeletet, és úgy látják, az számos ponton a korábbi – szintén nem kedvező – szabályozáshoz képest is visszalépést jelent. Például nem értenek egyet a civil kontroll megszüntetésével a bírálóbizottságokban. Ugyanennyire, vagy még súlyosabb hibának tartják a monitoringbizottságokat érintő változást.

A monitoringbizottságok feladata az operatív programok végrehajtásának nyomon követése, ezáltal az uniós támogatások felhasználásának folyamatában a nyilvánosság biztosításának egyik legfontosabb eszközét jelentik. Eddig jogszabály írta le a bizottság összetételét, ami garantálta a civil szervezetek részvételét. Ezen túl szabályozta a kormányzati és a nem kormányzati delegáltak arányát is, utóbbiak javára. Most nincs meghatározott arány, sőt a civil szervezetek felsorolásszerűen a társadalmi, szakmai és gazdasági szervezetekkel együtt szerepelnek. Nem derül ki, hogy a nevezettek közösen küldenek egy delegáltat, vagy külön-külön. Az eddigi szabályok szerint legalább két civil tag volt a monitoringbizottságokban, most jó esetben egy lesz, rossz esetben egy sem.

Móra Veronika szerint összességében még bonyolultabb lett egy amúgy is átláthatatlan rendszer. A meglátásaikat természetesen eljuttatják az illetékes kormányzati szervezethez is. Sőt hamarosan elkészül a jelentésük az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az Új Széchenyi Terv összehasonlításáról, ami ugyancsak érdekes megállapításokat fog tartalmazni.

Gerencsér Balázs, a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) Alapítvány igazgatója elmondta, ha a civil kontroll sérül, akkor a társadalom egésze jár rosszul. Mivel ez a kontroll eddig sem kapott elég teret és jogot, ezért a tervezéstől kezdve a bírálatokon át a monitorozásig inkább erősíteni, mint gyengíteni kellene a civil részvételt a folyamatokban. A korábban említettek mellett ő is mondott egy példát a kedvezőtlen változásokra, egy további fék kiiktatására.

Eddig az 50 millió forint feletti támogatási kérelmek elbírálásánál két szakértőnek kellett az előbírálatot elvégeznie, s amennyiben az általuk adott összpontszámok között 20 százaléknál nagyobb volt az eltérés, újra kellett értékelni a pályázatot. Ez egy fontos garancia volt arra, hogy az elbírálás során a nagy összegű projektek esetén minél jobban érvényesüljenek a szakmai szempontok. Ez a szabály már nem szerepel a kormányrendeletben.

 

– Átláthatatlan volt, hogy korábban milyen alapon állították össze a civil szakértők listáját, akik közül később sorsolással választották ki, hogy kik vehetnek részt az adott bírálóbizottság munkájában – mondta Farkas István, a Magyar Természetvédők Szövetsége elnöke. Sőt, aki bejutott, az az egy szavazatával nem tudott alapvetően változtatni a döntésen, de legalább beleláthatott a folyamatokba –tette hozzá. A szövetség támogatja a külső kontroll jelenlétét, és nagyon sajnálja, ha ez a lehetőség tényleg megszűnik. Rossz volt a rendszer, javítani kellett volna rajta, s átláthatóbbá tenni – mondta.

Megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is arról, hogy miért zárták ki a nem kormányzati tagokat a bírálóbizottságokból. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a következő választ adta: a bíráló bizottságok új elnevezése döntéselőkészítő bizottság, amely megnevezés tükrözi a testületek némileg megváltozott funkcióját is. Az eddigi rendszer átláthatatlan és áttekinthetetlen volt, a pályázók sem értették, hogy ki miért került fel arra a listára, amelyből sorsolással választották ki az adott bírálókat. A civil szervezetek továbbra is szerepelnek a monitoring bizottságokban, ezen kívül már a pályázatok előkészítése is kötelező társadalmi egyeztetést magába foglalva, az unió által megszabott gyakorlat szerint történik. Tehát a pályázati folyamat társadalmi kontrollja megmaradt, csupán a szerepek és a funkciók világos elhatárolására került sor

Több szakmai szervezet nem kívánt az ügyben megszólalni, mások közölték, hogy egyeztetnek a kormányzattal. Amikor azt kérdeztük, nem tartják-e ezt későnek, azt válaszolták: nem tudták, hogy ez így lesz. Egy szervezet képviselője állította, hogy ők ígéretet kaptak arra, hogy részt vehetnek a bírálatban külső szakértőként. Amikor mondtuk, hogy ez nincs benne a jogszabályban, megismételte: nekik megígérték. Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke lapunktól tudta meg a változást. Szerinte nem szerencsés, ha nem lesznek szakmailag felkészült tagjai a bírálóbizottságoknak. Hozzátette: az NFÜ-ben és a közreműködő szervezetekben is vannak felkészült emberek, akik biztosíthatják a megfelelő bírálatot. Hozzátette, talán fontosabb, hogy a monitoringbizottságokba kerüljenek be a civil és a szakmai szervezetek képviselői.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr382742331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása