A vasút nagyjából 300 milliárd forintos adósságállományát az államosított nyugdíjvagyonból rendezné a kormány – derül ki a reformcsomag újabb részleteinek ismertetésével. Változhatnak a nyugdíjemelés szabályai, a táppénzt csökkentik, a családtámogatások befagyasztják, útdíjat fizethetünk a főutakon is. A Matolcsy György vezette minisztérium a Matolcsy által említettnél kisebb növekedéssel számol.
Az Orbán-csomag [1] kedd délelőtti nyilvános, ám konkrétumokat alig-alig tartalmazó ismertetése [2] után egyre több részlet kerül napvilágra arról, milyen eszközökkel [3] tervezi a kormány a 2012-ben 550 milliárdos, 2013-ra 902 milliárd forintra duzzadó kiigazítás megvalósítását. Megerősítettek több olyan lépést is, amelyről korábban, nem hivatalosan már szó volt.
Tovább a bajnai úton
A Portfolio.hu beszámolója [4] szerint a kormány azt tervezi, hogy tovább mérsékli a táppénz összegét, valamint az álláskeresési járadék maximális folyósítási idejét is csökkenti. Ebből az előbbi az új információ, arról már hétfőn tudni lehetett, hogy a regisztrált munkanélküliség időtartama 270 napról akár 90 napra is csökkenhet, vagyis elképzelhető, hogy csak 3 hónapig jár majd álláskeresési járadék.
A táppénz szabályozását legutóbb a Bajnai-kormány szigorította, 2009 augusztusától a táppénz összege az átlagbér 70 százalékáról 60 százalékra (kórházi kezelés vagy két évnél kevesebb tb-jogviszony esetén 50 százalékra) csökkent. A táppénz maximális napi összege ekkor lett 9533 forint, a passzív – a munkaviszony megszűnését követő időszakban járó – táppénzé 3575 forint, utóbbi maximális időtartama 45 napról 30 napra csökkent (a 2000-es évek első felében még 90 nap volt). Az évente 15 napra járó betegszabadság idejére kifizetett távolléti díj összegét szintén ekkor vágták le 80-ról 70 százalékra.
Hív a vasút, nyel a MÁV
A reformtervezet szerint a kormány a MÁV mintegy 300 milliárd forintos adósságállományának rendezését is elvégzi év végéig. A részletekből kiderül: ezt a pénzt a vasút az államosított magánnyugdíjvagyonból kapja meg. A cég adósságát akkor vállalja át a kormány, ha a MÁV rendelkezik kidolgozott üzletstratégiával. A Portfolio.hu megjegyzi: ennek kapcsán fontos látni, hogy az idei évre vonatkozó 2,94 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt úgy kell értelmezni: a kormány 530 milliárd forintot költ a nyugdíjvagyonból és az összes ideiglenes, egyszeri bevételi és kiadási lépéssel korrigálják a deficitet. Vagyis ilyen értelemben a MÁV 300 milliárd forintos adósságának átvállalása nem része a 2,94 százalékos (tervezett) hiánynak, írja laptársunk.
Ha már közlekedés: új elem az is, hogy az e-útdíjat, amit 2013-tól vezetnének be – a rendszer valószínűleg már az elindításának első teljes évében kitermelné a beruházás több tízmilliárdos költségét, bár a kormány szerint ez uniós forrásból történne meg – nemcsak az autópályákon, hanem az azokkal párhuzamos egyszámjegyű főutakon is szednék. Mindez arra utal, hogy a kormány komolyan gondolja az e-útdíj európai gyakorlatban szinte egyedülálló kiterjesztését a személyautókra is, a teherforgalmat ugyanis egyszerűen, súlykorlátozó táblákkal rákényszeríthetnék a gyorsforgalmi úthálózatra.