Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2011.01.18. 16:58 Kormánykrónikás

Média tv kormány vs. valóság pontról pontra

Médiatörvény: a kormány állításai és a valóság pontokba szedve

Az új magyar szabályozással kapcsolatos hitek és tévhitek, jogászi és szakértői vélemények A kormány kedden jelentette be, hogy elkészült a médiatörvény angol nyelvű fordítása, amelyet továbbítottak a Budapesten működő külképviseleteknek, Magyarország külföldi nagykövetségeinek és az Európai Bizottságnak.

Martonyi János külügyminiszter azt nyilatkozta: a fordítástól azt várják, hogy lehűtse a kedélyeket, hiszen a szabályozás összhangban van az uniós irányelvekkel.

Szerdára azonban kiderült, hogy a kormány kihagyott jó néhány paragrafust a törvény angol fordításából. Az Európai Bizottságnak elküldött anyagból nem derül ki például, hogy elmaradhat a digitális átállás, illetve hogy az uniós elnökség ideje alatt az írott sajtót nem bírságolja a médiahatóság. Az anyagból hiányoznak az átmeneti rendelkezések és az a rész is, amely azt sorolja, milyen más jogszabályok módosulnak a törvénnyel. A médiatörvény angol nyelvre fordítását a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kezdeményezte, először a jogszabály lényegi részét fordíttatták le, a hiányzó paragrafusok fordítása folyamatban van – közölte a médiahatóság szerdán az MTI-vel. Az NMHH közleményében azt írja: az átmeneti, ideiglenes rendelkezéseket, illetve a hatályukat vesztő jogszabályokról szóló paragrafusokat nem fordíttatták le, mert ezek nem befolyásolják a médiatörvény megértését. A médiatörvény angol nyelvű fordítása mellé a kormány tizenegy oldalas összefoglaló anyagot is készített, amelynek „Az új magyar médiaszabályozással kapcsolatos hitek és tévhitek, európai példák” címet adták. A dokumentum pontokba szedve sorolja fel azokat a vádakat, amelyek a kormány szerint hamisak. Lapunk a kormányzati dokumentumról kikérte szakértők és médiajogászok véleményét.

1. A dokumentum szerint hamis vád, hogy a törvény kiterjed az internetes tartalmak jelentős részére, például a blogokra. Cáfolják azt is, hogy a médiatörvény „béklyóba zárja a nyomtatott és az internetes sajtót, azokat ugyanazon elvek mentén szabályozza, mint a televíziókat és a rádiókat”.

A lapunk által megkérdezett jogász szerint nem egyértelmű a médiatörvény 203. paragrafusa 60. pontjának, a sajtótermék fogalmának meghatározása. Ezért ebbe a meghatározásba bele lehet érteni a blogot is, mint olyan tartalmakat közlő terméket, amelyért annak közlője személyes felelősséget visel. A gyakorlatban pedig alig vagy egyáltalán nem lehet megkülönböztetni a hírportálokat a blogoktól. Ráadásul, ha egy blogon hirdetés jelenik meg, akkor abban a pillanatban gazdasági szolgáltatásnak minősülhet, amelyet sajtótermékként regisztráltatni kell. A médiajogász szerint azért nem lehet ugyanazon elvek szerint szabályozni az elektronikus médiát és a nyomtatott, illetve internetes sajtót, mert a televíziók és a rádiók „korlátozottan rendelkezésre álló erőforrásokkal” bírnak, meghatározott számú frekvenciát lehet kiosztani köztük, ezért lehet az államnak szabályozó szerepe. A nyomtatott sajtó és az internet viszont „korlátlan”, így az államnak nincs mit szabályoznia.

2. Nem igaz, hogy a szabályozás korlátozza a politikai nyilvánosságot, a demokratikus közvélemény kialakulását. Az állam nem kívánja, s nem is tudná ellenőrizni a véleményeket, a törvény egy passzusa sem alkalmas arra, hogy a politikai véleménynyilvánítás akadálya legyen, és ellehetetlenítse a demokratikus közvéleményt. A hatóság valamenynyi döntését felülvizsgálhatja a független bíróság, a politikai befolyásolás lehetősége így eleve kizárt.

A törvény a teljes médiára vonatkozóan, homályosan megfogalmazott tartalmi szabályokat ír elő, így alkalmas arra, hogy az újságírókat és a szerkesztőket jogbizonytalanságban tartsa és a rizikósabb témákat kerülő magatartásra, tehát öncenzúrára késztesse. A médiaalkotmány 17. paragrafusának 2. bekezdése például gyakorlatilag megtiltja olyan hírek közlését, amelyek alkalmasak lehetnek személyek, nemzetek, közösségek, bármely kisebbség vagy többség, egyház vagy vallási csoport nyílt vagy burkolt megsértésére. A jogász ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a törvény lehetőséget ad bárkinek, hogy szubjektív sértettséget érezve eljárást kezdeményezzen a médiumokkal szemben, gyakorlatilag nem lehet olyan tényt közölni, amelyet valaki valamilyen egyéni szempontból, okból ne tartana sértőnek. Ez a törvény egyik legkirívóbb gumiszabálya, hangsúlyozta a szakértő, amely szerinte „felhívás a keringőre”, az állandó feljelentésekre.

3. Nincs szó a vélemények ellenőrzéséről, a kormány szája íze szerint értelmezett „médiaegyensúlyról”. A „médiaalkotmányban” és a médiatörvényben felbukkanó kiegyensúlyozottsági szabály 1996 óta létezik a jogrendben, s kizárólag az elektronikus médiára vonatkozik, az írott sajtóra nem.

A jogász szerint a kiegyensúlyozottsági szabályok kapcsán valójában alig hangzottak el lényegi kritikák, mert ezen követelmények betartása továbbra is az elektronikus médiára vonatkozik. Az azonban sérelmezhető, hogy az írott sajtóra is vonatkozik a törvény 13. paragrafusának első bekezdése, amely előírja: „A médiatartalom-szolgáltatók összességének feladata a hiteles, gyors, pontos tájékoztatás a helyi, az országos és az európai közélet ügyeiről, valamint a Magyar Köztársaság polgárai és a magyar nemzet tagjai számára jelentőséggel bíró eseményekről”. Ennek az általános és szubjektíven értelmezhető törvényi cikkelynek a betartása a médiahatóság részéről mostantól konkrétan ellenőrizhető és szankcionálható, akár a kiszabható bírság legmagasabb összegével is. A jogász arra hívta fel a figyelmet, hogy hasonló megfogalmazás szerepelt a korábbi sajtótörvényben is, jelentős különbség azonban, hogy ahhoz hatósági jogkör és szankció nem kapcsolódott.

4. A kormányzati anyag rögzíti azt is, hogy a közerkölcs vagy egyes személyhez fűződő jogok megsértése miatt nem szankcionálhatók az egyes médiumok. Ez kizárólag konkrét jogsértés, például a gyermekvédelmi szabályok megsértése miatt képzelhető el.

Közvetlenül közerkölcs vagy egyes személyhez fűződő jogok megsértése miatt valóban nem szankcionálhatók a médiumok, de a jogász szerint a tartalomra vonatkozó szankcionálható előírások annyira homályosak, hogy a konkrét esetben való értelmezésükhöz szükséges lesz visszanyúlni a törvény általános, elvi rendelkezéseihez. Ilyen rendelkezések azok, amelyek a közerkölcs védelmét szolgálják. A személyhez fűződő jogok között elhelyezkedő magánélethez fűződő jogok megsértése esetén a hatóság szankcionálhat, akár a sértett akaratától függetlenül is, hiszen a hatóság jogosult hivatalból eljárni ilyen esetben is.

5. Nem igaz, hogy „a médiatanácsban csak fideszesek ülnek”. A tanácsot a parlament választja kétharmados aránynyal, a Ház tagjai döntésükben nem befolyásolhatók, a médiatanács tagjai feladataik ellátása során nem utasíthatóak, nem hívhatóak vissza, minden tekintetben függetlenek. Európában nem ritka, hogy e garanciákhoz képest jóval kevésbé biztosított a hatóság kormányzattól való függetlensége, számos országban a kormányzat, az államelnök vagy egy miniszter választja a tagokat.

Orbán Viktor miniszterelnök nevezte ki kilenc évre Szalai Annamáriát, a Fidesz egykori tagját és parlamenti képviselőjét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnökének, ő egyben a Médiatanács elnöke is. A tanács négy tagját pedig – Auer János, Kollarik Tamás, Koltay András, Vass Ágnes – a Fidesz jelölte és a kormánypárti többség szavazta meg. A médiajogász szerint valóban van arra európai példa, hogy a mindenkori kormánypártoknak beleszólásuk van a médiumokat ellenőrző testületekbe delegált személyek kiválasztásába, de a magyar média-ellenőrzési hatóság ellenőrzési és szankcionálási jogköre egész Európában példátlan, ez pedig többpárti vagy még annál is szélesebb, politikai és társadalmi ellenőrzést tenne szükségessé.

6. Nem igaz, hogy a médiatanács tetszése szerint rendeletet alkothat, amellyel szabályozhatja a médiumok működését. A tanács ugyanis nem alkothat rendeletet, kizárólag a médiahatóság elnöke teheti ezt meg, de ő is csak a különféle hírközlési hatósági díjak megállapítására.

A kritikák jelentős része ezt nem is kifogásolta. A probléma éppen az, hogy olyan törvényt fogadtak el, amely a hatóság kénye-kedvére bízza, hogy melyek a jogsértő magatartások. A homályosan megfogalmazott gumiparagrafusokat ugyanis a hatóság fogja a saját gyakorlata során tartalommal megtölteni, ez kvázi jogalkotói jogkör, ami még nem is lenne feltétlenül kifogásolható, ha ez a tevékenység nem az egyik legalapvetőbb alkotmányos alapjog, a szabad véleménynyilvánítási jog, a sajtószabadság érvényesülését érintené.

7. Cáfolják azt az állítást, amely szerint az analóg médiaszolgáltatások frekvenciapályázatain a médiatanács kedve szerint dönthet a nyertesről, vagy akár el is kerülheti a döntést. A pályázati eljárás szabályai ugyanis aprólékosan meghatározottak, a hatóság bármely döntése bíróság előtt felülvizsgálható. Csak bizonyos, jól körülhatárolt esetben lehet pályáztatás nélkül frekvenciahasználati jogosultságot biztosítani.

A médiajogász szerint a pályáztatás nélküli frekvenciaosztás lehetősége önmagában is visszaélésre adhat lehetőséget.

8. Hamis vád, hogy a „médiaalkotmány” korlátozza az újságírók azon jogát, hogy informátoraik kilétét titokban tartsák.

A jogszabály azt tartalmazza, hívta fel a fi gyelmet a jogász, hogy kivételesen indokolt esetben az újságíró kötelezhető az informátor kiadására. A jogszabály azonban nem határozza meg, hogy mi számít kivételesen indokolt esetnek. A jogszabály arra is lehetőséget ad, hogy ne csak a bíróság, hanem a hatóság is kötelezze informátora kiadására az újságírót. Mostantól a hatóság belátásán múlik, mi minősül kivételes esetnek.

9. A csúsztatások közé sorolják, hogy a törvény által létrehozott média- és hírközlési biztos tetszése szerint „zaklathatja” az egyes médiumokat, valamint azt is, hogy a médiahatóság és a médiatanács hatalma példa nélküli lenne Európában.

A törvény szerint a médiaés hírközlési biztos nem jogsértések, hanem érdeksérelmek esetében járhat el. Ez pedig jogállami körülmények között értelmezhetetlen, hiszen minden olyan magatartás szabad, amit nem tilt jogszabály. Ráadásul a médiabiztosnak példátlan mértékű iratbetekintési, iratbekérési joga van, sőt kezdeményezésére a hatóság milliós bírságokat is kiszabhat.

10. A regisztrációs kötelezettség nem korlátozza a sajtószabadságot, a közszolgálati médiumok egységesítése, a központosított hírszolgáltatás pedig nem számolja fel a sokszínű közmédiát. A négy közmédium önállósága, függetlensége megmarad, de a működésük, gazdálkodásuk jelentősen racionalizált lesz.

A jogász szerint a regisztrációs kötelezettség jogbizonytalanságot idéz elő, mert a hírportálok és a blogok fogalma nehezen különböztethető meg. A közszolgálati médiumok egységesítése során létrehozott központosított hírszolgáltatás pedig felszámolja a sokszínű közmédiát, mert a televíziók és a rádió egy helyről kapják a híreket, nem lesz lehetőségük önálló, saját vagy a központitól eltérő információk feldolgozására, közlésére.

11. Kitérnek arra is, hogy a médiaszolgáltatók, sajtótermékek kiadói üzleti titkainak védelmére a törvény garanciális szabályokat tartalmaz.

A törvény által lehetővé válik, hogy a hatóság eljárása során üzleti titkokat megismerjen, sőt az is, hogy az egyik eljárás során megismert üzleti titkokat egy másik eljárásban felhasználjon, mondta a jogász. Azt pedig különösen kifogásolhatónak tartja, hogy a törvényben az sincs meghatározva, hogy mi az a kivételes eset, amikor ezeket az üzleti titkokat kérheti. A hatósági eljárásokkal kapcsolatban jogorvoslati fórumként eljáró közigazgatási bíróságok pedig általában eljárásjogi hibákat keresnek, és nem fogják vizsgálni és meghatározni azt, hogy milyen kivételes esetben kell kiadni az üzleti titkokat.

12. A törvényben foglalt bírságok összegének maximuma nem példa nélküli Európában, a maximum-bírságösszeg alkalmazása pedig csak többszörös, súlyos, szándékos, a bíróság által is megállapított jogsértés esetén lehetséges.

A jogász tudomása szerint Európában az írott sajtóra – a reklámcélú tartalom kivételével – nem lehet hatósági bírságot kiróni. A bíróságnak nincs jóváhagyási joga, így nem felel meg a valóságnak az az állítás, hogy a maximális összeget csak a bíróság által megállapított jogsértés esetén kell megfizetni. A bíróság ugyanis csak akkor kerül döntési helyzetbe, ha a megbírságolt személy felülvizsgálatot kér a határozat ellen. Itt sem automatikus a bírság megfi zetésének halasztása, azt kifejezetten engedélyeznie kell a bíróságnak. A törvény ráadásul homályosan határozza meg, hogy mi minősül ismételt jogsértésnek.

A Szépírók Társasága tiltakozik az Országgyűlés által elfogadott médiatörvény ellen. A törvény durván megsérti a szabad véleménynyilvánítás nemzetközi okmányokban rögzített alapjogát, adópénzből teremt intézményes lehetőséget a sajtó tartós megfigyelésére, megfélemlítésére, a kormányzó pártoknak kellemetlen médiumok megszüntetésére.

Visszaállítja a cenzúrát, semmibe veszi a hatalommegosztás elvét, minden ízében ellentétes a demokrácia alapelveivel és a szabadság szellemével. (Népszabadság)

Semmilyen módon nem merült fel a kormány hét eleji ülésén a médiatörvény megváltoztatásának szükségessége.

A kabinet tagjai megerősítették, hogy egy „ízig-vérig” európai jogszabályról van szó – jelentette ki a miniszterelnök szóvivője szerdán Budapesten. Szijjártó Péter azt mondta, a médiatörvény minden egyes fontos pontja megtalálható más európai uniós tagállamok hasonló jogszabályaiban. (MTI)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr462593597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása