A Fidesz szerint a forintárfolyam gyengülését okozó kormányzati magatartás áll a rendkívül magas benzinár hátterében. Így vélekedtek négy éve a párt prominensei, amikor 300 forint fölé kúszott a benzin ára. Reggel óta a benzin már literenként 350 forintba kerül, a párt vezetői most mégis hallgatnak. Ezek szerint a választások óta már nem a kormány felelős a magas árakért?
Szerdán minden eddiginél magasabb üzemanyagárakra ébredtünk. Az emeléssel a benzin 353-354 forintra nőtt, a gázolaj pedig 341 forint lett. Ez a négy évvel ezelőtti adatokhoz képest 40-50 forintos emelkedést jelent.
Az MSZP kedden felszólította a kormányt, hogy haladéktalanul tegyen lépéseket az alacsonyabb üzemanyagárak érdekében. Török Zsolt szóvivő hangsúlyozta: a drága benzin és gázolaj nemcsak az autóval közlekedőket érinti, hanem megjelenhet az élelmiszerárakban, az emberek mindennapjaiban. A szocialista politikus azt javasolta a kormánynak, hogy engedje el a benzin és a gázolaj áfájának egy részét.
A kormány egyelőre nem reagált Török Zsolt szavaira, a párt prominensei mélyen hallgatnak az ügyben. Ez már csak azért is érdekes, mert négy, illetve két évvel ezelőtt, még ellenzékben egészen másként reagáltak.
Kezdjük 2006-al, amikor a benzinár elérte a 300 forintot. Akkor Révész Máriusz fideszes országgyűlési képviselő egyenesen Gyurcsány Ferencet és a kormányt okolta az emelkedésért, kijelentve, hogy a kőolaj piaci ára csak részben ok a benzinár emelkedésére, ebben a forint árfolyamának mélyrepülése is szerepet játszik, amelyhez viszont hozzájárult a kormány felelőtlen gazdaságpolitikája.
A politikus akkor még azt javasolta azoknak, akiket tankoláskor felbosszant a magas benzinár, hogy "jusson eszükbe, ezt Gyurcsány Ferenc gazdaságpolitikájának és Gyurcsány Ferenc nagyszerű nyilatkozatainak köszönhetik".
Alig telt el két év, amikor hasonlóan támadó hangnemben nyilatkozott Varga Mihály. Akkor a benzinár 320 forint körül járt, a Fidesz gazdasági kabinetjének vezetője pedig azt mondta: bár számos recept van, a kormány mégsem tett semmit annak érdekében, hogy az üzemanyagár-növekedés hatását kivédje.
A politikus a megoldási receptek között a francia példát említette, ahol Nicolas Sarkozy bejelentette: csökkenteni kell az adómértéket. Varga kitért Spanyolországra is, ahol 80 millió eurós adócsökkentésről állapodtak meg a fuvarozókkal, illetve Olaszországra, ahol elfogadták azt a kormánydöntést, amely az olajipari cégek magasabb profitjának egy részét csoportosítja át az élelmiszerárak kompenzációjára.
A STOP kíváncsi volt, hogy most mi Varga Mihály véleménye az ügyről, továbbra is úgy véli-e, hogy a kormány számos módon kezelhetné a helyzetet? Érdeklődtünk emellett arról is, hogy jelen helyzetben milyen megoldási javaslatokat tenne a kormánynak a helyzet rendezése érdekében, Varga Mihály azonban cikkünk megjelenéséig nem reagált levelünkre.