Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2010.10.28. 10:42 Kormánykrónikás

Az Államtitkár cége

Címkék: mutyi

Csütörtökön Csontváry-kiállítás nyílik az isztambuli Pera múzeumban. A néhány festmény kivételével a teljes életművet felölelő tárlat anyagát egy, a műtárgyszállítási piacra nemrég belépett cég fuvarozta ki négy országon át. A céget a területért felelős helyettes államtitkár alapította idén áprilisban. A tender eredményét az egyik versenytárs megtámadta, de a szerződést így is aláírták.

Európa kulturális fővárosainak együttműködése keretében a pécsi Csontváry Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) anyagából október 21-én Csontváry-kiállítás nyílik Isztambulban. A kiállításra csak négy, a mérete miatt nagyon nehezen mozgatható képet nem szállítottak ki (a Baalbek, a Mária kútja Názáretben, a Nagy Tarpatak a Tátrában és a Panaszfal bejáratánál Jeruzsálemben maradt itthon), és nem lesz látható a Szépművészeti Múzeum vendégkiállításával Londonba vitt festmény, a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban sem.

Új szereplő a piacon
 

A képeket egy áprilisban alapított cég, a Museum Complex (MC) Kft. szállította ki, miután megnyerte a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága (BMMI) által kiírt meghívásos pályázatot. A pécsi Nyolcak-kiállítás képeinek mozgatását is magába foglaló korábbi pályázat győztese azonban nem az MC, hanem az egyetlen induló, a hazai műtárgyszállítási piac nagyágyúja, a Hungart Logistic (HL) Kft. volt. Mivel a hírek szerint a BMMI-nek nem volt elég pénze a negyvenmilliós szállítási díj kifizetésére, a két kiállítást a kiíró szétválasztotta, és új közbeszerzési pályázatot írt ki. A BMMI később a második kiírást megsemmisítette.

A Museum Complexet idén áprilisban a Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának (PMMI) igazgatója, vagyis az a Kálnoki-Gyöngyössy Márton alapította, akit a nyáron Nemzetierőforrás-minisztérium kultúráért felelős helyettes államtitkárának neveztek ki.

Az elsődleges cél a cég ügyvezetője, Polgár Tibor szerint az volt, hogy a PMMI „szakszerűbben és költséghatékonyabban” szállíthassa a kezelésében álló műtárgyakat a tíz Pest megyei múzeum belföldi és nemzetközi kiállításaira. Emellett más múzeumok nemzetközi műtárgyszállításaiba is bekapcsolódtak, ahogy – Polgár szerint – korábban az alapító PMMI is végzett ilyen tevékenységet. A múzeumi cég szállíthatta ki a sanghaji Robert Capa-kiállítás fotóit és a düsseldorfi Hetjens Museum Zsolnay-tárlatának anyagát.

Bizalmi piac
 

A hazai műtárgyszállítási piacnak [1] az elmúlt években három nagyobb szereplője volt: a közbeszerzéseken taroló, de múzeumi körökben igen drágának tartott Hungart Logistic, az osztrák hátterű Artex Art Services Kft. és a Szetey Trans Szállítási Kft. A nagy múzeumok közbeszerzési pályázatain a versenytársak szerint értelmetlenül szigorú feltételek miatt évek óta csak a Hungart Logistic tudott indulni, de a kisebb feladatokat a múzeumok többnyire az olcsóbb, de szintén megbízható cégekre bízták.

Mivel a műtárgyszállítás a tárgyak egyedisége, értéke és sérülékenysége miatt bizalmi kérdés, itt nem érvényesül a tiszta piaci logika. A múzeumok igyekeznek kincseiket az évek során megbízhatónak bizonyult partnereikre, azok szakembereire bízni. A régóta a piacon lévő cégek vezetői ezért furcsállják, hogy ilyen rövid idő alatt sikerülhetett az MC-nek ekkora részt kiszakítania a piacból.

A BMMI ugyanis szeptemberben végül a harmadik körben meghívásos (azaz nem nyílt) pályázatot írt ki az isztambuli Csontváry- és a pécsi Nyolcak-kiállítás anyagainak fuvarozására, a pályázatra a Museum Complexet, a Hungart Logisticot és az Artexet hívta meg. A pályázatokat kedvezőbb ajánlatával az MC nyerte, az Artex nem indult. A Hungart azonban felfedezett egy apróbb pontatlanságot a nyertes pályázat dokumentációjában, és megtámadta az eredményt.

Pécsen a szerződés aláírásával nem várták meg a vizsgálat lezárultát. Az MC vezetője szerint azért nem, mert a Pera múzeum [2] addigra fél Isztambult kiplakátozta, és óriási blamázs lett volna lemondani vagy elhalasztani a Csontváry-kiállítást. A sikertelen közbeszerzések és az MC-megbízás részleteinek ügyében Pécsről a kiállítás kurátorához, az Isztambulban tartózkodó Sárkány Józsefhez, a BMMI-főosztályvezetőjéhez irányítottak, ő viszont nem reagált a megkeresésre.

Kész helyzet
 

Szántai Katalin, a Hungart Logistic ügyvezetője aggályosnak nevezte, hogy egy áprilisban alapított, százszázalékos állami tulajdonban lévő, a megrendelői (múzeumi) szférához tartozó cég sorra nyeri a megbízásokat. A múzeumok bizalmának elnyerése másoknak hosszú évekbe telik. Azt is sajátosnak nevezte, hogy az új versenytárs eszközei és telephelye a tulajdonos múzeum tulajdonában vannak, alapítója pedig a múzeumi terület államigazgatási irányítójává lépett elő.

Hasonló kételyekről számolt be Radostyán Henrik, az Artex cégvezetője is. Szerinte nehéz lesz egy olyan céggel versenyezni, amelynek alkalmazottai a tulajdonos múzeum állományában vannak. Polgár Tibor erre azt válaszolta, hogy csak két munkatársuk van – négyórás részmunkaidőben – a PMMI alkalmazásában. Ennek keretében a PMMI-s belső szállításokat látják el a MC által üzemeltetett autókkal, az MC egyéb tevékenységéből származó profitja pedig a múzeumi igazgatóságot  gazdagítja, tehát múzeumi területen marad.

Polgár Tibor úgy látja, hogy a magyar Artex az elmúlt években nem tudott a Hungart mellett eredményesen pályázni, ezért sem alakult ki árverseny a két cég között. A Museum Complex megjelenésével viszont szerinte a Hungart Logistic minőségi ellenfelet kapott, ezért is alakulhatott ki komoly árverseny a legutóbbi két tenderen.

Úgy tudjuk, hogy a BMMI az MC megbízásával bizonyos fokig a Magyar Nemzeti Galériát is kész helyzet elé állította. Az MNG-ben lévő Csontváry-képek belföldi szállításáról szóló szerződés az első tender nyertesét, a Hungartot nevezte meg speditőrnek, de utóbb a galéria vezetése kénytelen volt rábólintani, hogy a nekik ismeretlen MC szállítsa a képeiket.

Szűcs György, az MNG igazgatóhelyettese azt mondta, hogy jobban szeretik, ha nemzetközi szinten már bizonyított cég szállítja a műtárgyaikat, de nem aggódnak, mert az MC „valószínűleg megfelel a feltételeknek, ha Pécs garantáltnak látja a képek biztonságát, az átadás-átvétel folyamatát és az esetleges restauráció felügyeletét” (ha egy kép a szállítás során megsérül, azt a helyszínen a tulajdonos múzeum restaurátora javítja meg).

Piaci korrekció
 

A gyors piaci hódítást elérő Museum Complex vezetője ugyanakkor arról beszélt, hogy munkatársai évtizedes tapasztalattal bíró, korábban a (pár éve felszámolt) Kunsttransnál és a Hungartnál is dolgozó profik, akik – a cég alapítása előtt fél évvel – maguk jelentkeztek, amikor meghallották, hogy a PMMI műtárgyszállítási tevékenységet is folytat saját autóin.

A saját szállítások biztonságosabbá és olcsóbbá tétele mellett Polgár Tiborék célja az irreális piaci árak leszorítása volt. Piacra lépésük nem volt könnyű: az ott uralkodó légkört az ügyvezető szerint jól jellemzi, hogy a Csontváry-képek szállításához bérelt légrugós kamiont a szállítás előtt  őriztetniük és rejtegetniük kellett, mert tartottak a korábban frissen a piacra lépők járműveit érő balesetektől.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr432404810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása