Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2011.02.10. 09:31 Kormánykrónikás

A nyugdíjpénzek államosítása nagyon nem tetszik az IMF-nek

Címkék: nyugdíj költségvetés imf matolcsy mnyp

Kétségtelenül komoly teret kapott a kormány a második nyugdíjpillér megszüntetésével, azonban hosszabb távon a hátrányok kerülnek előtérbe a Nemzetközi Valutaalap szerint. Jelentésükben több helyen is bírálják a kormány politikáját, többek között kedvezőtlennek tartják, hogy a visszaáramló vagyont nem csak államadósság csökkentésre fordítják. Ezt meghaladóan az is problémát jelent, hogy az államosítással a kormány el tudja odázni a kiadás oldali reformokat, a nyugdíjígéretek egy része pedig megint láthatatlanná válik, ami az átláthatóságot rontja.

A Nemzetközi Valutaalap szokatlanul kemény bírálatokat [1] tartalmazó országjelentése több helyen is foglalkozik a nyugdíjrendszert érintő változtatásokkal, ami nem is csoda, hiszen a költségvetés helyzetét rövid távon ez a tényező befolyásolja a leginkább. Az IMF kommentárjából kiderül, hogy koránt sem nézik jó szemmel a történéseket a nyugdíjrendszer második pillérében, amit gyakorlatilag visszaállamosításként könyveltek el - foglalja össze az IMF-dokumentum vonatkozó részeit a Portfolio.hu.

Az IMF kiemelte, hogy számos kockázat fűződik a kirajzolódó nyugdíjreformhoz. Először is, igaz hogy az államadósság jelentős mértékben tud csökkenni a vagyon átcsatornázásának hatására, azonban a reform a költségvetési fenntarthatóságot veszélyezteti, főleg ha a vagyon egy részét folyó kiadásokra (nyugdíjak kifizetésére) fordítják.

Másodszor, a tőkefedezeti pillér eltüntetése az átláthatóságot csökkenti, és költségvetési kockázatokkal is jár, hiszen a második pillér kivéreztetésével a kormány anélkül tudja javítani a költségvetés fő számait, hogy strukturális reformokat hajtana végre a kiadási oldalon. Ezen felül problémát jelent az is, hogy a kormány a jelenleg látható, értékpapírosított kötelezettségeket lecseréli szinte láthatatlan jövőbeli kötelezettségekre.

Harmadszor, mivel erősen torzító feltételeket szabott meg a kormányzat, amivel felértékelte az állami rendszerbe történő visszalépést, csorbult az üzleti környezetbe és a tulajdonjog védelmébe vetett bizalom. Végül, de nem utolsó sorban a tőkefedezeti pillér megszüntetése drasztikusan csökkeni a likviditást a magyar kötvénypiacon, miközben a részvénypiacon is negatív hatással kell számolni a tőkepiac mélységét illetően, pedig ezek a tényezők éppen az erősségei voltak a magyar piacnak a régióban.

Az IMF szerint a hatóságok nagyon optimisták az állami pillér fenntarthatóságát, és életképességét illetően, annak ellenére, hogy a korábban említett hátrányokkal ők is tisztában vannak. A kormány viszont inkább azt próbálja kiemelni, hogy a reform mellett olyan intézkedéseket hozott (például adócsökkentést), aminek a célja a foglalkoztatottság és a termékenység emelése. A kormány a kommunikációjában kiemelte, hogy a gyenge pénztári teljesítmények miatt sokkal nagyobb biztonságban van az államnál a nyugdíjunk. Az IMF szerint viszont az alacsony hozamok javíthatók lettek volna, ha a szabályozás ezt lehetővé teszi korábban.

A nyugdíjreform költségvetési hatásai

Az IMF szerint a nyugdíjreform előtt is bizonytalanságok kötődtek a hosszú távú fiskális fenntarthatóságához, azonban a 2010 végi törvénykezés ezt a helyzetet csak súlyosbította, a rövid távú egyértelmű előnyök ellenére. Az IMF számításai szerint 2038-tól kezdődően már a reform miatt kiadásemelkedéssel kell számolnunk nettósítva. Ez abból következik, hogy azok a foglalkoztatottak, akik a pénztárakból visszatérnek, az állami pillérbe hozzák magukkal a járulékaikat is, azonban csak hosszabb távon kell számítani magasabb kiadási szintre, amikor majd ők is nyugdíjba mennek. A költségvetés szempontjából pedig nagyon kedvező fejlemény, hogy az érvényes szabályok (ESA95) szerint a nyugdíjvagyont, ami átkerül a pénztáraktól az államhoz, azt bevételként lehet elkönyvelni, tehát van hely a kiadások számára, úgy hogy még a hiányt is lehet tartani.

A Nemzetközi Valutaalap országjelentése elismeri, hogy a magyar nyugdíjrendszer állami pillére fenntarthatóság szempontjából kedvező helyzeten van Európában, viszont a reform a meglévő egyensúlytalansági problémákra csak ráerősít. Az IMF a kormány számításaira hivatkozva azt írja, hogy nagyon optimista munkaerőpiaci feltételek mellett is 2060-ig a kumulált hiány a GDP 10 százalékát éri el, tehát a járulékbevételek jelenértéke kisebb, mint a kiadásoké. A szervezet szerint a fenntarthatóság tovább romolhat, ha bőkezű lesz az állam, és nem tud érdemi paraméteres változtatásokat végrehajtani, például a nyugdíjkorhatárban, a garantált kezdőnyugdíjakban vagy a nyugdíjemelésben.

A jelentésben az is szerepel, hogy a kormány pótlólagos kockázatot vállalt magára a reformmal, a megfelelő nyugdíjak kifizetésének ugyanis az összes kockázata az államhoz került át, ezen keresztül pedig a kedvezőtlen munkaerőpiaci, gazdasági növekedési és népesedési trendek terheit is az állam kénytelen viselni. Az állami rendszer átláthatóságát rontja a reform, hiszen az értékpapírosított államadósság (nyugdíjkötelezettség) át fog kerülni láthatatlan formába, viszont attól még hogy ez következik be, a kötelezettség ugyanúgy ott marad. Az IMF szerint pontosan annyival nő a láthatatlan adósság mértéke, mint amekkora vagyon visszakerül az államhoz, az ő számításaik szerint teljes átlépést feltételezve és a reálhozamokat nem nézve összesen a GDP 11 százalékáról van szó.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr572651014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása