Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2012.01.02. 22:17 Kormánykrónikás

Önkormányzati veszteségvezér

Címkék: kósa önkormányzati adósság

Évi 1,2 milliárdos veszteséget termelt a debreceni közlekedési cég, a vezérigazgató jutalma: újabb hároméves kinevezés

Debreceni politikai és gazdasági szereplők körében meglepetést keltett, hogy a helyi önkormányzati vállalatokat tömörítő vagyonkezelő holding igazgatósága a napokban újabb három évre meghosszabbította Nagy Attila vezérigazgató megbízását a Debreceni Közlekedési Vállalat Zrt. (DKV) élén.

 

A döntést sokan azért furcsállják, mert a 2006-ban öt évre kinevezett Nagy Attila volt az, akinek az irányítása alatt a közlekedési cég a története egyik legnagyobb veszteségét könyvelte el: a DKV hiánya tavaly elérte az 1,2 milliárd forintot. De nemcsak a cég pénzügyi mérlege romlott látványosan, hanem a megítélése is: debreceniek között járva azt tapasztalni, hogy a lakosság elégedetlen a helyi közösségi közlekedés átszervezésével, a lassan követhetetlenné váló menetrend-változtatásokkal, az egyes járatok összevonásával és csökkentésével. A városban sokkal kevesebb járatot közlekedtetnek csúcsidőn kívül, mint öt évvel ezelőtt, ám a jegyek és bérletek ára azóta növekedett – igaz, cserébe vannak olyan útvonalak is, amelyeket idén kapcsoltak be a hálózatba.

A DKV rekordnagyságú veszteségéből 630 millió forintot tett ki az elmaradt bérlet- és jegyárbevétel. Ebből 160 millióra rúg az abból adódó hiány, hogy egy tavaly bevezetett új bérletkonstrukció nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így pár hónap után meg is szüntették. Százmillió forintos többletköltséget kellett kifizetni a budapesti székhelyű Inter Tan-Ker Zrt.-től bérelt buszok állítólag előre nem látott, emelkedő futásteljesítménye miatt. Tavaly a DKV a tervezett 5,1 milliárd forintos éves árbevétel helyett 4,5 milliárd forint bevételt realizált, az idei veszteségállományt pedig mintegy 900 millió forintra tervezték.

Nem csoda, hogy ilyen előzmények után sokan azt hitték: a vagyonkezelő holding nem hosszabbítja meg a városban sokak által „veszteségvezérnek” hívott Nagy Attila megbízását. (Csak összehasonlításképpen: a debreceni Csokonai Színház előző igazgatóját, Csányi Jánost azzal az indokkal rúgták ki egyik napról a másikra, hogy az intézmény fedezetlen kötelezettségvállalása állítólag meghaladta a 30 millió forintot.) A holding igazgatósága azonban a napokban azt a döntést hozta, hogy újabb öt évre nem, de három évre még bizalmat szavaz a vezérigazgatónak, így a megbízatásának lejártát összekötötték az új 2-es villamos projektjének 2014-es befejezésével.

Ezzel kapcsolatban a vagyonkezelő igazgatóságának elnöke, Mészáros József érdeklődésünkre azt mondta: Nagy Attila mellett szól, hogy a cég a veszteség csökkentésében jelentős eredményt ért el, s ebben az évben a hiány a tervek szerint alakul. Közbevetésünkre, hogy a vezető irányítása alatt nehéz pénzügyi helyzet alakult ki a cégnél, az elnök azt válaszolta: a válság miatt kevesebben utaznak, s emelkednek a költségek, ami nincs ok-okozati összefüggésben Nagy Attila tevékenységével. Megjegyzésünkre, hogy a debreceniek körében nem aratott sikert a sűrű menetrendváltozás sem, Mészáros József azt válaszolta, hogy az új menetrend elnyerte az emberek tetszését, s pozitív fogadtatásra talált a járatok racionalizálása.

Az igazgatóság elnökéhez hasonlóan megvédte Nagy Attilát a város vagyongazdálkodásért felelős alpolgármestere, Papp László is. A politikus megkeresésünkre azt mondta: a DKV-nál idén minden negatív körülmény ellenére jelentős költségmegtakarítást sikerült elérni, ehhez 25 főt kellett elbocsátani, és szükség volt a járatforgalom racionalizálására is. Hozzátette, hogy ezt olyan gazdasági környezetben sikerült végrehajtani, mikor az üzemanyag átlagára nettó 295 forintra nőtt a tavalyi 235 forintos nettó átlagárról. Kérdésünkre, miszerint hogyan kommentálja, hogy Nagy Attila újbóli kinevezése nem öt, hanem három évre szól, az alpolgármester diplomatikusan csak annyit mondott: „tudomásul vettük az igazgatóság döntését. Papp László szerint a DKV gazdálkodásának rendbetétele összefügg azzal, hogy jövőre a központi költségvetésből több támogatást kaphatnak-e a megyei jogú városok közlekedési cégei. Ha erre a javaslatra a parlament rábólint, akkor a DKV jelenlegi mintegy 400 millió forintos állami támogatása 2012-ben a duplájára nő.

S miképpen vélekedik erről maga az érintett? Nagy Attila megkeresésünkre úgy nyilatkozott, hogy a vállalatnak nincs miért szégyenkeznie, hiszen Győrött, Székesfehárváron, Miskolcon, Pécsett vagy Szegeden a helyi közösségi közlekedés hasonló problémákkal küszködik, mint Debrecenben, csakhogy a DKV-nál idén több mint háromszázmillió forintos eredményjavulás várható, ami nem mondható el minden városi közlekedési cégről az országban. Nagy Attila szerint a mai gazdasági válságban, amikor általános tendencia az utasforgalom csökkenése, már az is nagy eredmény, hogy nem csökken tovább az eladott bérletek száma. Márpedig Debrecenben ez a helyzet, így – mondta – valószínűleg ezeket az eredményeket honorálta a holding az újabb hároméves megbízással. Kérdésünkre, hogy szerinte miért három, s miért nem öt évre nevezték ki, a vezérigazgató röviden az mondta: ez közös döntés volt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr423515074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása