Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2011.10.02. 10:55 Kormánykrónikás

Félrehord Matolcsy György csodafegyvere

Címkék: adócsökkentés matolcsy világszabadalom adóforradalom

A hiányt nem sikerült kinőni, és a fogyasztás sem lendült fel az egykulcsos adó hatására. A régi mítoszt a Fidesz tűzőn-vízen át megvalósította, de nem ért vele el mást, mint a gazdagabb középosztályt. Az idén százmilliárdos lyukat kénytelen foltozni a kormány, a jövő évi büdzsében még komolyabb lépésekre lehet szükség.

Kinőjük a hiányt – ez volt a kulcsgondolata a kormány előző időszakát jellemző gazdaságpolitikának. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter elképzelése arra épült, hogy az adók csökkentésével felpörgethető a fogyasztás, ezen keresztül pedig a gazdasági növekedés. A második negyedéves csapnivaló GDP-adat világossá tette, hogy a kitűzött cél, a rövid távú keresletélénkítés terve megdőlt, kérdés, hogy mit nyert és mit vesztett az egykulcsos adóval Magyarország.

Délibábot kergettek

Az egykulcsos adó mítoszát régóta hajszolták a politikusok, annak idején a szabad demokraták is zászlajukra tűzték, a Reformszövetségben Oszkó Péter későbbi pénzügyminiszter is mellette ágált. Forrásaink szerint a Fidesz-vezetés fülébe a jobboldalhoz kötődő nagyvállalkozók ültették el a bogarat, akik úgy vélték, a magyar gazdaság egyik legnagyobb kerékkötője, hogy a nagyokat túl nagy adók terhelik, míg a kisebb vállalkozások körében erős az adóelkerülés aránya. Bár ők eredendően a beruházások növekedését várták az egykulcsos adótól, a fideszes politikusok körében egyre népszerűbbé vált az a gondolat is, hogy a fogyasztás növekedését is hozza. Ha pénzt hagynak az embereknél, elkezdenek vásárolni, ez pedig felpörgeti az egész gazdaságot.

Az egy kulcs hatásai

Az egykulcsos adórendszerekhez kapcsolódóan általában három területen várnak jelentős hatásokat. Az egyik, hogy az alacsonyabb határadókulcsok növelik a munkakínálatot, ami a megnövekedett adóalapban testesül meg. A másik az adóelkerülés, ami szerint az alacsonyabb kulcs kisebb ösztönzést jelent az adóelkerülésre, így a reform hatására javul az adófizetés. A harmadik hatása, hogy egyszerűsíti az adórendszert, és ezáltal csökkennek az adminisztrációs költségek. Az egy kulcs legfőbb hátrányaként szokták említeni, hogy növeli az egyenlőtlenséget.

Matolcsyék az adóreform bevezetésének világos tervével vágtak bele a kormányzásba, a gond ezzel mindössze az volt, hogy a tervezett kulcs a kalkulációk szerint három év alatt mintegy 1600 milliárdos mínuszt hozott volna a költségvetésnek, az pedig nem látszott, ennek a forrását honnan teremthetné elő a kormány.

Ne az emberekkel

Matolcsyék az eredeti elképzelés szerint átmenetileg hagyták volna 6,5 százalékig elszállni a költségvetési hiányt, vagyis komolyabb kiigazítások és kiadáscsökkentés nélkül hajtották volna végig az adóreformot, bízva abban, hogy a felpörgő gazdaság később visszazökkenti a költségvetést a fenntartható pályára.

Nyár közepén nyilvánvalóvá vált, hogy az Európai Unió döntéshozói hallani sem akarnak a hiány elszállásáról, a kibontakozó európai adósságválság mindenkit szigorú költségvetési politikára intett. Csakhogy addigra már nem volt visszaút, az egykulcsos adó a Fidesz ígéreteinek jóformán egyetlen kézzelfogható eleme volt.

Tűzön-vízen át

A kormány tehát nem mondott le az adóreformról, de úgy döntött, betartja a hiányelőírásokat, a kieső bevételt pedig átmeneti forrásokból pótolja, ágazati különadókból, bankadóból, a magán-nyugdíjpénztári járulékbefizetések költségvetésbe csatornázásából. Ekkor a központi gondolat még mindig a hiány kinövése volt, vagyis, hogy egy alkalmi, két-három éves bevételből végrehajtott adóreform felpörgeti a gazdaságot. A szaktárcák ennek rendelték alá az intézkedések jó részét, rögtönzések, utolsó pillanatokban beadott módosító javaslatok, visszamenőleges hatályú törvényalkotás jellemezte a kormányzati munkát, bízva abban, hogy ha megindul a várva várt növekedés, utólag igazolva lesz a sok vargabetű.

Mégis az emberekkel

Az igazi fordulat a Széll Kálmán-tervvel következett, a három évre vetítve mintegy ezermilliárdos megszorítást ígérő csomag tulajdonképpen az unió, az IMF, a befektetők és elemzők aggodalmaira adott válasz volt, és nyílt beismerése annak, hogy az egykulcsos adórendszer végső soron mégiscsak komoly lakossági áldozathozatalt is követel, a hiány gyors kinövésének terve megbukott, a háttérben ekkor már magas rangú fideszes forrásaink is úgy fogalmaztak, a miniszter által vizionált pálya nem vehető komolyan.

Matolcsy terve megvalósíthatatlan, kritizálták ekkor már egyes jobboldalhoz kötődő közgazdászok is az adóreformtól fogyasztásösztönzést remélő politikát. Az egyik legfőbb kritika, hogy a bevezetés rosszul volt kalibrálva, az alacsony jövedelműek nem nyertek semmit, sőt veszítettek. A középrétegek jelentős része el van adósodva, ők a többletjövedelmüket hiteltörlesztésre költik. Az igazán jómódúak pedig, akikhez a legtöbbet juttatta az új adórendszer, tipikusan nem fogyasztásra költik a többletjövedelmet, hanem megtakarítják.

Egy másik kritika szerint kis, nyitott felzárkózó gazdaságban a keresletösztönző gazdaságpolitika nem alkalmas a növekedés megindítására. Ha el is kezd többet fogyasztani a lakosság, annak nagy része úgyis import, ami viszont a külkereskedelmi és a fizetési mérleget rontaná, duzzadna az adósságállomány.

“A terv eleve bukásra volt ítélve, számos tanulmány készült az egykulcsos adó magyarországi bevezetési lehetőségeiről, borítékolható volt, hogy azok az áldozatok, amelyet a társadalomnak ezért cserébe meg kell hoznia, elviszik az egykulcs okozta hasznokat”, mondta az Indexnek egy adószakértő. Az egyetlen pozitív hozadéka esetleg az ország marketingje lett volna a külföldi befektetők szemében, de ilyen szempontból elkésett volt a bevezetés. “Ha tíz évvel ezelőtt, a visegrádi országok közül elsőként vezetünk be egykulcsos adót, annak talán még lett volna értelme”, tette hozzá forrásunk, aki szerint a legkevesebb kárt most akkor okoznák, ha visszahozná a több kulcsot. (Erre egyébként, például a szolidaritási adó bevezetésével, már kormánypárti körökben is felmerültek később gyorsan cáfolt ötletek.)

Nem pörgött fel a gazdaság

Persze a csapnivaló GDP-adatról nemcsak az egykulcsos adórendszer és az alacsony fogyasztás tehet, a magyar gazdaságot húzó export a világgazdaság lassulásával együtt berántotta a kéziféket. A második negyedéves, 1,5 százalékos növekedési adat után a kormány az idei 3 százalékos célt 2 százalékra módosította, és ennyire vitte le a jövő évi célt is. Hogy mennyiben az exportnak és mennyiben a belső fogyasztás alakulásának köszönhető, hogy a magyar növekedés lényegében megállt, egyelőre nem tudni. Az adóbevételek szempontjából nem lényegtelen: ha a fogyasztás esett vissza, annak a forgalmi adókon keresztül jelentős, a költségvetést érintő hatása lehet, míg az export lassulásának inkább áttételes hatásai vannak az egyenlegre.

A minisztérium becslése szerint az idén 100 milliárdos lyukat üt a költségvetésen az alacsonyabb növekedés. A hiányt Matolcsyék négy tételből foltoznák be: felgyorsítják az adó- és vámbeszedéseket, javítják azok hatékonyságát, az adóhatóság idén 40 milliárd forinttal több áfát szed be. Beszerzési stopot rendelnek el az államigazgatás keretében, ettől további 40 milliárdot várnak. Novembertől ötven százalékkal emelik a játékadót, 7 százalékkal a dohánytermékek, öt százalékkal az alkohol jövedéki adóját. A gázolaj jövedéki adója 97 forintról 110 forintra nő. Ez eddig 90 milliárd forintos javulást jelentene, a maradék 10 milliárd forintot osztalékbevételből fedeznék, amit az államosított nyugdíjvagyonban található külföldi részvények után kapnának. Továbbra is sötét lyuk viszont a 2012-es büdzsé, amiben akár 1000 milliárdos lyuk is lehet, miután az államosított magánnyugdíjpénztári pénzek már nem segítenek.

Hogy egykulcsos adórendszer nélkül hogyan alakult volna a magyar GDP-adat és a költségvetés, azt nem lehet megmondani, annyi biztos, a fogyasztás felpörgetéséért tett áldozatok jórészt hiábavalóak voltak.

Erősebb középosztály

“Ha mérleget akarunk vonni egy év után, hogy mit hozott a Matolcsy-féle egykulcsos adórendszerre épített gazdaságpolitika, akkor azt lehet mondani, hogy egyrészt az alacsony jövedelműektől csoportosított át jövedelmet a magasabb keresetűekhez, másrészt a jogbiztonságot megingató visszamenőleges hatályú törvényalkotás, az ágazati különadók és a nyugdíj-államosítás csökkentette a befektetők magyar államba vetett bizalmát, így a hosszabb távra tervező beruházásokat. Elindultak ugyanakkor pozitív lépések is, a bürokrácia és az államadósság csökkentése, erősödött a kkv-k támogatása”, mondta egy elemző az Indexnek.

Szerinte az Orbán-kormány nehéz helyzetben vette át a kormányrudat a szocialista kormányoktól, a költségvetés állapota és a világgazdasági helyzet fájdalmas kúrát vetített előre, az egykulcsos adóra épített új gazdaságpolitika azonban hosszabbá és igazságtalanabbá tette a kilábalást.

67 komment · 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr203271532

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Lázár: a példakép 2011.10.03. 09:47:56

A minden magyarokat kétharmaddal képviselők közül, hozzám Lázár János arca áll a legközelebb. Kiemelkedően intelligens, tudatos, kockázatvállaló és ravasz. Vállalkozik, politizál, tőzsdézik, tekintélyes vagyona és többszáz hektár földje van. János vitt...

Trackback: A zember tragédiája 2011.10.03. 07:00:27

 Jövőre lesz Madách Az ember tragédiája c. művének 150. évfordulója, nem árt ismételni. A mai politikába beleáradt vagy belefáradt olvasót bíztassuk azzal, hogy a durva vég ellenére sok lelket emelő eszmén és nagy hősiességen keresztül vezet az ut...

Trackback: Miért ökörség nálunk a népszámlálás? 2011.10.02. 22:50:46

Papírforma szerint ma megkezdődött a 2011-es népszámlálás. A cenzus miatti füstölgés azonban már jóval előbb megkezdődött. A hazai sajtó és a blogszféra egyik fele folyamatos felháborodásban leledz az intimszféra brutális megsértése miatt, a másik fele...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Blogger Géza 2011.10.02. 22:54:13

"Továbbra is sötét lyuk viszont a 2012-es büdzsé"

Ezt elég meredek leírni így októberben, a költségvetési törvény benyújtása után.

yoda-jedi 2011.10.02. 22:58:25

debil ormány... minél hamarabb zavarjátok el őket, annál könnyebb lesz...

Blogger Géza 2011.10.02. 23:11:15

"Nem pörgött fel a gazdaság" persze minden relatív, de tény, hogy a 2011 első negyedéves növekedési adat 4 éves csúcspont volt. Persze azóta gyakorlatilag az egész világon egyfajta megtorpanás következett be, mindenki lefelé korrigált minden előrejelzést, és a hatások begyűrűztek ide is, de ennek vajmi kevés köze van az egykulcsos adóhoz.

bubbarro 2011.10.02. 23:13:36

Ez azért elég durva, miközben a lakosságot újabbnál újabb adókkal sanyargatják, eközben az állam egy cseppet sem próbál saját magán spórolni.
A legutolsó vacak cégben is úgy működik, ha romlik az egyenleg, először magán kezdi a takarékoskodást, nem árakat emel.
Több százezren dolgoznak az államnak, ami mellesleg pazarlóan működik, tessék, először kezdje magán a megszorítást. Küldje el az állami alkalmazottak harmadát, zárja be az önkorik felét, javítsa a saját hatékonyságát. Biztos sírni fognak, hogy így a feladatok, meg úgy a feladatok, ha csak a felét elérnék az állami dolgozók a versenyszféra hatékonyságának, akkor is harmadennyien elegek lennének.

Kard 2011.10.02. 23:24:21

@Blogger Géza: Persze egy 7%-os költségvetési hiánnyal(ha a manyup pénzeket kivesszük kb. ennyi) könnyű 1.5%-os növekedést elérni úgy, hogy közben az összes körülöttünk lévő ország jobban növekedett mint mi.
Szerintem jövőre GDP csökkenés lesz újra.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.10.02. 23:32:49

Na végre valami az egykulcsos adóról is.

Táskás Tóni 2011.10.02. 23:43:04

@Kard: Felhasználták a mnyp-i vagyon felét, miközben az államadósság nőtt. Ezt bizony kevesen tudnák Orbán és a jobbkeze után csinálni.
A HIR tv-ben Kopátsy,aki Orbán kilencvenéves tanácsadója a következőket mondta.
Ha rossz is a 16%-os szja, visszavonni nem lehet, mert a presztizs veszteség még rosszabb. Tehát dögöljünk bele , az ország is. Persze Kopátsynak már mindegy.

Táskás Tóni 2011.10.02. 23:47:29

@bubbarro: Már puhul a képviselők járandóságáról benyújtott lázári tervezet is.
Lesz ott minden juttatás,ktgtérítés, bizottsági díj.. Ez a jó példa? Nem lehet vele sokat megtakarítani, de azért mégis más az optikája a megszorításoknak.

kód 2011.10.02. 23:48:11

@Kard: "az összes körülöttünk lévő ország jobban növekedett mint mi."

Az összes körülöttünk lévő országnak kisebb az államadóssága és kevesebb a svájci frankos hitele. Ráadásul sok eddigi változtatás inkább hosszabb távon érezteti hatását. Pl. az egykulcsos adóval brutális adminisztrációs költséget lehetne megtakarítani, mert sehol nem kellene összevonni a jövedelmeket. De ehhez teljesen egykulcsosnak kellene lennie, semmi adójóváírás, semmi extra adó stb, azt hiszem Szlovákiában ez sikerült.

Táskás Tóni 2011.10.02. 23:48:34

@Blogger Géza: Nem leírni meredek, hanem a 2012-es büdzsé az.

Táskás Tóni 2011.10.02. 23:51:46

@kód: Az államadósságnak semmi köze a növekedéshez, sőt még a svájci frankos hiteleknek sem. A beruházások álltak le, a befektetők húztak el a különadók és a kiszámíthatatlan gazd-i / és politikai/ intézkedések miatt. A 16%-os szja oltárán feláldozzák az országot.

bubbarro 2011.10.02. 23:53:49

@Táskás Tóni: Így van, képviselői fizuemelés, állami gk beszerzések, az állam kiadási oldalán semmi változás (talán még emelkedik is). Ráadásul az állami vezetők bevételei is növekednek, miközben a lakosságnak azt szajkózzák, hogy miért is kell megszorítás és miért szükségesek újabb állami harácsok.
Ha egy cég rosszul működik,akkor a vezetők fizuja/prémiumai is megcsappannak és dolgozókat küldenek el, racionalizálják a működést.
Költői kérdés, hogy ezt miért nem képes ez pazarló, élősködő állam megtenni?

bubbarro 2011.10.02. 23:56:06

@kód: Szlovákiában az állam a kiadási oldalát is megnyirbálta az egykulcsos bevezetésekor, nálunk ez elmaradt. Egyszerű adóátcsoportosítás volt.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2011.10.03. 00:00:03

"Ha pénzt hagynak az embereknél, elkezdenek vásárolni, ez pedig felpörgeti az egész gazdaságot."

az egész gondolatmenet (nem a posztíróé) ott hibádzik, hogy a Drága Miniszterurak figyelmét elkerülte, hogy, ami nincs, azt nem lehet felpörgetni — előbb letrehozni kéne. (gy.k.: Magyar Gazdaság)

Táskás Tóni 2011.10.03. 00:08:43

@bubbarro: igen, azt hiszem kb 7 %-os emelkedés van tervezve az állam kiadási oldalon. De abban tévedsz,mert nem szajkózzák , hogy ez megszorítás, hanem tagadják. Ez azt hiszem mindennél gusztustalanabb. Mindenkit hülyének néznek.

egy hang a hátsó sorból 2011.10.03. 00:14:45

@bubbarro: "Több százezren dolgoznak az államnak, ami mellesleg pazarlóan működik, tessék, először kezdje magán a megszorítást. Küldje el az állami alkalmazottak harmadát, zárja be az önkorik felét, javítsa a saját hatékonyságát."

Nem mintha nem ertenek egyet, de azt ugye tudod, hogy ezeknek az embereknek majd mi fogjuk fizetni a munkanelkuli segelyet? Mert hogy a versenyszferaban nem fognak tudni egy csapasra elhelyezkedni, az egeszen biztos.

Szoval annyira azert nem pofonegyszeru dolog egy doglott gazdasagban tonnaszamra kirugdosni a kozalkalmazottakat.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2011.10.03. 00:19:12

@bubbarro: mert, akik jelenleg vezetik az országot, azok soha nem dolgoztak a versenyszférában, hgy bármilyen tapasztalatuk és rálátásuk legyen a nagyvilág dolgaira. csak a saját hülyeségeiket nyomatját, és minden este azért imádkoznak, hogy másnapra változzon meg a világ, hogy nekik legyen igazuk... amolyan jó-óvodás módra... bár ez a séma már hálívudi forgatókönyvnek is unalmas ihlet, annyira meseszerű, de azért vannak itt akik masszívan hisznek ilyesmiben még. na, ezért. :)

bubbarro 2011.10.03. 00:20:31

@Táskás Tóni: Ez igaz, megszorítást még véletlenül sem hallottam. Ellenben áfa emelés, adóemelés, újabb állami lehúzás az lesz. Sztem a népszámlálás is valami ingatlanadófélét készít elő.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2011.10.03. 00:21:09

@egy hang a hátsó sorból: mert ott egyébként csinálnak valami hasznosat? inkább fizetnék feleannyi ideig, feleakkora mértékű munkanélküli segélyt nekik. :)

bubbarro 2011.10.03. 00:25:43

@egy hang a hátsó sorból: Na ne, ezzel az erővel soha nem lehetne senkit kirúgni pl egy önkoriból, hisz úgysem alkalmas normális munkára, ha már pár évet lehúzott ott és megszokta az ott uralkodó munkamorált.
Még mindig olcsóbb lenne segélyezni egy ideig mondjuk 100000 kirúgott állami dolgozót, mint teljes fizetésen tartani őket.
Épp most kellene megejtenie az államnak ezeket a lépéseket, ha csökkennének a versenyszféra és az adózók terhei egy karcsúsított, olcsóbb állam bevezetése árán, az élénkítené a gazdaságot.

pirosfeherzoldezamagyarfold (törölt) 2011.10.03. 00:28:02

ha a kormanyzashoz hozzavesszuk az ellenzekben eltoltott idot, amikor mast se tettek mint az embereket uszitottak, hogy minnel rosszabb legyen az orszag helyzete, mar eleg sok van a fidesz rovasan.

bubbarro 2011.10.03. 00:28:15

@holex: Így van, ha rajtam múlna (mint ahogy nem:), akkor nem is engednék senkit a parlamentbe, aki legalább 10 évet nem húzott le a magánszférában és nem tudna igazolni pozitiv adózási mérleget.
Ha egy kft nem tud elvezetni vki, akkor hogy tudna egy országot.

yoda-jedi 2011.10.03. 00:36:07

@holex: @bubbarro: minek nekik segílyt adni??? kirúgni oszt keresssenek maguknak... ha olyan okosak amilyen nagy fizut kapnak most a semmiért...

munka alapú társadalom... ezek mind léhűtők... mind elküldeni...

Brix 2011.10.03. 00:49:25

Orbánék politikaja tudatos: minden eszközzel a felső középréteg és a hazai közep-es nagyvállalkozók támogatása, a társadalom többségének rovására. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy megtámogatják saját magukat, a politiai seggnyalokat és a fideszhez közeli vállalkozásokat. Az orszag lakosságának 80-90% kárszenvedője az orbáni politikának, mely gazdasagi visszaesést, növekvő munkanélküliséget, növekvő vagyoni egyenlotlenségeket és a munkavállalói jogok megnyirbálását hozza.

Táskás Tóni 2011.10.03. 00:50:57

@bubbarro: Ha ezek a feltételek, akkor me és szóvívő és frakcióvezető nélkül maradnánk.
Matolcsinak viszont volt cége, de veszteséges ill nullszaldós volt. Lángelmék.
@pirosfeherzoldezamagyarfold: Náluk gusztustalanabb ellenzéket nem tudok elképzelni. Ha visszagondolok , elképesztő mocskok voltak. Persze változás most sincs , csak a hazudozás, parasztvakítás.Orbán háborúzik, minden nap mással. Kiragad egy-egy csoportot, akivel éppen szembe lehet fordítani a többieket.3-4 éve még , amikor a szocik módosítani akarták a kedvezményes nyugdíjakat, akkor habzó szájjal álltak ki azokért, akikre most hetet-havat hordanak.

Táskás Tóni 2011.10.03. 00:52:01

@Brix: Bizony, bizony. Ez a jövőkép.

Kard 2011.10.03. 01:04:30

@Táskás Tóni: Ez így van sajnos. Már egyre több havertól, ismerőstől hallom, hogy a külföldi cégek inkább máshová visznek egy korábban ide szánt beruházást mert félnek, hogy holnap esetleg rájuk csap le az Orbán.
De nem is kell, hogy rájuk csapjon le elég ha a bankot üti szét aki finanszírozza az adott beruházást, mert akkor a bank kénytelen visszahívni a hitelét.

Brix 2011.10.03. 01:09:26

@bubbarro: Vki-Orban Viki, nemhogy 10 évet nem dolgozott a maganszférában, hanem 10 percet sem. Sőt, egész életében politikus volt. Gimnazista koraban KIsz titkarkent kezdte, majd lett polgari liberalis, majd nemzeti konzervetiv, majd plebejus nepvezer. Most, hogy ujra hatalomra kerult, meg a haza teljhatalu ura: a Viktator

Táskás Tóni 2011.10.03. 01:11:56

@Kard: Csányi az emberük, mégis azt mondta. Ha a kormány legyőzi a bankokat, akkor önmagát győzi le.Ráfaragnak még erre a bankok, multik elleni uszításra.Illetve mi mindannyian faragunk rá. Na , csá megyek aludni.

blr 2011.10.03. 01:14:23

@kód:

"Az összes körülöttünk lévő országnak kisebb az államadóssága és kevesebb a svájci frankos hitele."
Ennek a növekedéshez semmi köze. Vagy talán azért nem nő a termelés, mert sok az adósság?

"Ráadásul sok eddigi változtatás inkább hosszabb távon érezteti hatását."
Még az is lehet. De rövid távon romba dönti az országot.

"Pl. az egykulcsos adóval brutális adminisztrációs költséget lehetne megtakarítani, mert sehol nem kellene összevonni a jövedelmeket."
Ugye nem vagy se cégvezető, se könyvelő?
Ha jövedelmeket kell összevonni, az egyéni probléma, ahhoz a cégnek semmi köze. Könyvelői oldalról pedig teljesen lényegtelen, a szoftver számol, nem a könyvelő.

"De ehhez teljesen egykulcsosnak kellene lennie, semmi adójóváírás, semmi extra adó stb, azt hiszem Szlovákiában ez sikerült."
Ott egykulcsos adózás van, nem egykulcsos SZJA. Értsd: 19% az SZJA, a TÁNYA, az ÁFA. És messze nem hibátlan, már arról is volt szó, hogy nem tartható fenn.

Ami miatt mi nem növekedtünk (és nem is fogunk egy ideig), az az, hogy ma Mo-on kiemelkedően magas a munkabérre rakódó adó, és ez jövőre még durvább lesz, illetve az, hogy kiszámíthatatlan a gazdasági környezet (naponta változó elképzelések, visszamenőleges törvényalkotás).

Hogy lehetne úgy növekedni, ha maga az állam gátol meg ebben?
1. Nézd meg a közalkalmazotti bértáblát, és vesd össze a jövő évi minimálbér-tervezettel. Van olyan munkakör, ami a minimálbér kétharmadának megfelelő fizetéssel jár. Persze, az állam felemeli a minimálbérre, a közösből. De ha eleve azt mondják, hogy az adott feladatkör X Ft-ot ér, akkor miért várják el, hogy a piac ennek a másfélszeresét fizesse? Ez a fekete- és szürkegazdaság felé tolja a vállalkozásokat.
2. Ami most megy, az elképesztő: hogyan tud a NAV plusz 40 milliárdot beszedni? Megmondom: beadsz egy ÁFA-bevallást 20-án, és 27-én már inkasszóz is, ha nem fizetted be. És ha neked sem fizették ki? Ezzel cégek napi működését döntik be. Jó példa: 1998-ban vállalkozóként volt egy melóm, 1,6 MFt volt a megállapodott összeg, amiből nekem félmillió volt a költségem. Ráment egy fél évem, leadtam a melót, aláírták a teljesítésigazolást, kiállítottam a számlát. Aztán a megrendelő eltűnt, csődeljárás indult, én meg ott maradtam félmilliós mínuszban. Később leadtam a vállalkozóim, majd megjelent az APEH, kérte a hiányzó ÁFÁ-t. Kisírtam, hogy a bírságot ne kelljen kifizetnem, de a 400e Ft-ot, plusz a késedelmi kamatot behajtották kíméletlenül.

Na, ezért nincs növekedés.

Kard 2011.10.03. 01:15:21

@Táskás Tóni: Szerintem jövőre a rengeteg hitel visszahívás miatt csökkenő GDP-nk lesz ami újabb megszorítást fog igényelni. Katasztrófa, szerintem a következő kormány nyugodtan elmúlt 12 évezhet majd :(.
Én nagyon pesszimistán látom a Magyar gazdaság jövőjét.

medvegy 2011.10.03. 03:25:27

@bubbarro: Mivel most kb. 700 ezer fő dolgozik mint állami alkalmazott. Többek között az egészségügyben, az oktatásban, az államigazgatásban.

Ha ebből az utcára teszed az egyharmadát, az több mint 200 ezer új munkanélküli. Gratulálok egyből sikerült a nyilvántartott munkanélküliek arányát 10-12%-ról 30% fölé emelni!

Arról nem is beszélve, hogy már így is hiány van tanárból, ápolónőből, orvosból, stb.

hehe64 (törölt) 2011.10.03. 05:27:05

@medvegy: Jóval több mint 700 ezer fő dolgozik közvetlenül az állam által fizetett munkahelyen. (Attól hogy mondjuk a céget Bélának hívják, a finanszírozás 90-100%-ban állami.)
Bőven le kellene egy közigazgatási reformmal építeni ebből 2-300 ezer embert, mivel a jelenlegi formájában a magyar hivatali/hatósági rendszer működésképtelen.
Az új munkanélküliek még akkor is kevesebbe kerülnének mint a jelenlegi rendszer fenntartása, ha fejenként a minimálbér kétszeresét kapnák korlátlan ideig, mivel főként a közepesnél magasabb bérűeket érintené. És nem véletlen hogy amíg tanárból/ápolónőből/orvosból hiány van, addig osztályból főosztályból szakhatóságból "háttérintézményből" éppen túltengés.

(A nyilvántartott munkanélküliek számának egyébként semmi köze a valós munkanélküliségi adatokhoz. Valósan számolva bőven 30% felett járunk.)

Link Elek 2011.10.03. 05:45:50

az a legnagyobb baj az orbánistákkal, hogy alapvetoen nincsenek tisztaban azzal, hogy nem a kozepkorban elunk.
a manapsag a gazdasagban a legfontosabb dolog a kiszamihatosag. egy kisebb beruhazas is eltart 2 evig, egy komolyabb akar 10 evig is. azok az orszagok fejlodnek gyorsan, ahol az allami szabalyozas/adorendszer/valuta arfolyam/... nem csinal SEMMI meglepot.
kina nem azert fejlodik gyorsan, mert az allam fejleszti, hanem azert mert az allam nem csinal semmi olyat, amin a nagyobb cegek vezetoi megdobbennenek.

nalunk meg masrol sem szol a kormanyzas, csak orban onkenyuralmarol, ahol az epp aznapi idiotasagat foglalja alkotmanyba.
a bizalom tunt el teljesen, hogy a jovo heten mit fog tortenni. allamositas? kulonadok? maganjogi szerzodesek atirasa torvennyel? at lesz irva az adorendszer? megint modositjak az alkotmanyukat?

nu pagagyí 2011.10.03. 05:46:20

A legnagyobb kárt az állam, a vállalkozási területek szűkítésével okozza. Helyettünk óhajt vállalkozni. Az eredmény előre megjósolható: korrupt lesz és nem hatékony.
Nem csak az államosítás káros (oktatás, egészségügy), de a kvázi monopóliumok létrehozása is. A szabadpiac a politikai klientúra szabadrablásává fajult. Az államon átfolyt milliárdok, pár perccel a pénzfelvétel előtt alapított vagy tulajdonos változáson átesett cégeknél bukkannak fel, lásd MAL, Szerencsejáték Zrt. A gazdaságolitika szépen belesímul a jogrendszer és a demokrácia elleni ámokfutásba.

Semper Fidelis 2011.10.03. 05:50:43

Én csak azt nem értem, hogy mindig megy a rinya ezen az egy kulcsos adón, mert hogy ez aztán a mélybe taszította a költségvetést, és halál, és pusztulás.... Csak azt nem értem, hogy a szocik idején többkulocsos SZJA volt, aztán akkor mégsem volt itt a kánaán.....

Nem arról van szó, hogy ez az egy kulcsos inkább csak amolyan gumicsont?

Kiadáscsökkentés nélkül lehet itt százkulcsos adó és 9000 százalékos ÁFA, akkor is elszórnak minden dellát....

Én is akarok kommentelni 2011.10.03. 06:40:55

@Blogger Géza:
"Továbbra is sötét lyuk viszont a 2012-es büdzsé
Ezt elég meredek leírni így októberben, a költségvetési törvény benyújtása után."
Ez talán mégsem a blogíró hibája nem?
Én azért végigolvastam az elemzéseket amik megjelentek a 2012-es költségvetésről, és náluk is egész sok a kérdőjel. Elég ha még be se nyújtott sarkalatos törvényekre gondolunk.
De ha esetleg tudsz linkeket arra vonatkozólag, hogy pl. 202k bruttó felett félszuperbruttó, vagy teljes szuperbruttó lesz, mi a helyzet a sokszor bejelentett MÁV és BKV adósságátvállalással, a PPP projectek kiváltásával 200 mrd értékben.. 1,5%-ra tervezni a jövő évi növekedést enyhén meredek lépés lévén a 2. negyedév már 0% növekedés volt... ezek amiket felsoroltam mind-mind 100 milliárd feletti tétel egyenként is.
Ezek azért még foltok nem?
Ráadásul az is finom, hogy képesek voltak 3 hetet csúszni a KT felé való benyújtással is :)

Én is akarok kommentelni 2011.10.03. 06:45:34

@Blogger Géza:
""Nem pörgött fel a gazdaság" persze minden relatív, de tény, hogy a 2011 első negyedéves növekedési adat 4 éves csúcspont volt. Persze azóta gyakorlatilag az egész világon egyfajta megtorpanás következett be, mindenki lefelé korrigált minden előrejelzést, és a hatások begyűrűztek ide is, de ennek vajmi kevés köze van az egykulcsos adóhoz."

Miért nem a második negyedéves adatot emelted ki? Az az utolsó! Az már tök 0 növekedés lett. Miért nem azt emelted ki, hogy viktorék már egy növekedőben lévő (negyedév/negyedév) gazdaságot vettek át, amit sikerült 0%-os növekedésig felpörgetni?
Miért nem azt emelted ki, hogy a régiónkban sokkal jobban pörögnek (pl. szlovákok, lengyelek), de az EU átlag is messze van a jelenlegi adatunktól? Esetleg a tendenciához mit szólsz? Igen, az 1. negyedév lesz a csúcsa a grafikonnak, addig kitartott a lendület amivel átvették az országot.. és most beérik a gyümölcse a gazdaságpolitikájuknak..

Apropó Géza! Egy másik blogon még mindig nem válaszoltál nekem, hogy is van az, hogy heteken át bizonygattad nekem, hogy nem vezetik ki az adójóváírást, és az alacsony keresetűek is mindenki jobban jár majd béremelés nélkül is? :)

igényes 2011.10.03. 06:58:58

@Semper Fidelis:

Szerintem nagyon egyszerű a magyarázat az egykulcsos adóra. Orbán nem képes megérteni (jogászi sportdiplomával):

Van 10 000 000 magyar, akik eddig megettek fejenként 2 db kiflit reggelire, ami 20 000 000 kiflit jelent 20Ft/db= 400 millió forint minden reggel.

A 16%-os adónak köszönhetően maradt 100 000 ember, aki továbbra is napi két kiflit eszik, és ennél többet nem, de megtakarít és elkölti pénzét külföldön, vagy megtakarít, és esetleg megvásárolja a szegényedő réteg ingatlanjait harmad áron tovább növelve a körforgásból kivett pénztömeget.

9 900 000 ember pedig naponta csak egy kiflit fogyaszt, tehát 990 ezer x 20Ft = 198 000 000Ft + (100 000 gazdag 2 db kifli 40Ft)= 4 millió forint.

400 millióból elveszünk 202 milliót, marad 198 millió mely ugye minden nap reggel nagy veszteség a gazdaság részére. Így lesznek munkanélküliek, tragédiák, így nem tesz szert adóra az állam.

Kivlov 2011.10.03. 07:02:59

nem az egykulcsos adóval van a probléma, hanem azzal, hogy a sok (kamu) minimálbéres, alig fizetett SZJA-t...2012-ig...

hattyú 2011.10.03. 07:28:49

Majd jön a Jobbik, vagy egy újabb gittegylet és hazudik egy szebb álmot a következő választásokon :) És majd minden megy tovább a régiben, egyébként még bőven van hová lejjebb csúszni, még van hely a pöcegödör aljáig, úgyhogy nem kell aggódni :) Lehet elhinni az újabb hazugságokat a kolbász-kerítésről, sült galambokról és társaikról.

jazzcool 2011.10.03. 07:40:05

azt nem tudom, hogy hány szoci politikus kerülhet börtönbe, de Matolcsy jó eséllyel életfogytigot érdemelne...

regress 2011.10.03. 07:45:59

@Kivlov: rendszer váltás óta csak minimálbér van.főleg az ép.iparban

Semper Fidelis 2011.10.03. 07:50:21

@igényes: Ja, ez szép és jó, csak:

1. Van aki 10 kiflit eszik, de csak 1 kiflit vall be. (Tudom, ez nem hatja meg azt, aki TÉNYLEG 1 kiflit eszik, de hát ez van)

2. Van sok, aki tesz azért, hogy 3 kiflit ehessen, de elveszik tőle, mondván, hogy nehogymá több jusson neki, mit annak, aki esetleg cseszik bárimit is tenni.

3. Az SZJA csak egy kis része ennek a foskupacnak, ami össze lett hordva. Mégegyszer megismétlem: A szocik idején többkulcsos SZJA volt, aztán még sem tartottunk sehol. Nem kellene a progresszív jövedelemadót, mint a bölcsek kövét kezelni, mert KIADÁSCSÖKKENTÉS nélkül semmit sem ér.

yoda-jedi 2011.10.03. 07:50:24

sz@rban vagyunk...

index.hu/belfold/2011/10/03/lefujtak_a_mentoauto-beszerzest/

kb februárra államcsőd jön...
ezek a debilek a qva államaparátust nem merték elharmadolni...

Semper Fidelis 2011.10.03. 07:53:46

@regress: Érdekes, ha mondjuk gáz vagy villanyszerelőt hívok, röpködnek a tízezresek. Ugyanakkor tuti biztos vagyok benne, hogy ebből az adóhatóság semmit sem lát, mert tisztelet a kivételnek, de ezek a szakik még számlatömböt sem hordanak magukkal...

Vagy jut eszembe egy volt kollégám egy nagy bevásárló központban számlát kért, és a khm... külföldi eladó a végén olyat adott, hogy ABC-123 kft...

Ne már mindig az egy darab bért kapó dolgozót csótányoljuk, meg akarjuk lehúzni....

PonDrow 2011.10.03. 08:03:51

Érdekes, hogy a nyugdíjakat még mindig nem akarják megadóztatni...

Kivlov 2011.10.03. 08:17:33

@regress:
jaja. és nagyon hihető, hogy több mint 1M ember minimálbér keres. valószínűleg...

kód 2011.10.03. 08:38:38

@blr: több okból is hátráltatja a magas adósság a növekedést. Az egyik hogy abszolút összegben sok kamatot kell fizetni. Többek között ezért világrekorder magas a magyar állami elvonás, mert ezt is fedezni kell az adófizetőknek. A másik, hogy mivel olyan magas az adósság, hogy kockázatosak vagyunk, és még mindig hiányos a költségvetés, magas a forintkamat. Ami azt jelenti, hogy a hitel nemcsak az államnak, vagyis adófizetőknek drága, de a cégeknek is. Nem mellesleg ennek köszönhetjük a sok svájci frankos hitelt. Ha tisztességesen gazdálkodik az állam, akkor alacsony lett volna a forintkamat, és forinthitelt vesznek fel az emberek, nem svájci frankot. A svájci frank meg azért probléma, mert párszászezer család, pont akik termelnének némi pénzt, nem vásárol, nem halmoz fel tőkét, hanem nyomja ki a pénzt a külföldi hitelezőknek.

De az igaz, hogy a probléma gyökere még ennél is mélyebben van. Az összes politikus, legyen az bármely oldali, alapvetően csak azt csinálja amit a nép megenged neki. Márpedig bármit is mond magáról, hogy ő milyen jobboldali, a magyarok 75%-a igazi kommunista (volt erről egy HVG felmérés). Na ennek megfelelően is állunk.

Crescendo 2011.10.03. 08:47:54

A magyar hugarikum az irigyseg el es boldogan viragzik. A kollektivista szocialista rendszer valoszinuleg jobb volt, mert ott a szomszed is hasonloan nelkulozott.
Azt mondjak olyan a kormany, mint az emberek. Hat szerintem ez Magyarorszagon pontosan megallja a helyet.
Ilyen elvarasokkal nem lehet mashogy kormanyozni, csak igy. "Eros" allamot epitunk = totalitarianus allam (fasizmus, szocializmus, stb.) Ez a nepakarat. Az Orban kormany hibaja csak annyi, hogy tul gyorsan es arrogansan vezeti be ismet ezt a rendszert ismet. Ez pontosan lemerheto abbol, hogy mekkora tiltakozas volt az 1300 milliard Ft manyup lenyulasnal, a vallasszabadsag megszuntetesenel, az egyoldalu banki szerzodesmodositasok torvenyesitesenel? Elenyeszo...
Ezen intezkedesek mind annak az "ara", hogy itt vegre "rend" legyen. Ugyan a politika 20 even at folyamatosan egy felgyarmati rend kiepitesen dolgozik, a belso gyartokapacitast szisztematikusan leepiti es a piacot eladja, de ez rendben van igy.
Minek terhelnenk az elmeket olyan lenyegtelen dolgokkal, mint hogy azt lehet elosztani, amit megtermelunk, nem tobbet. Persze a realberek ettol nem nonek... Az atlagkereset talan most van ott valahol, mint a 70-es evekben?
Az SZJA csokkentes ugyan teljesen epeszu dolog, de felrugja a megallapodast. A nagy ertekteremto vallalatok (multik) dolgozoit megadoztatjuk, hogy mindenki reszesuljon a haveri kapitalizmus aldasaibol. Ezzel elerjuk, hogy a lakossag 10-15%-a termelesebol finanszirozzuk az egesz orszagot. Az allam hozta be a multikat adokedvezmenyek soraval es tartja itt oket. Mikent gondolna egy munkavallalo, hogy ezert neki joga van eltenni a keresetet? Ez antiszocialis magatartas es nem maradhat igy. A tobbsegnek joga van ahhoz, hogy eltartsak. Le az SZJA csokkentessel!

Crescendo 2011.10.03. 08:59:45

@kód: "Ha tisztességesen gazdálkodik az állam, akkor alacsony lett volna a forintkamat..." kiveve persze azt a tenyt, hogy a kormany az MNB-t "atadta" az Europai Kozponti Banknak 2001-ben az uj jegybanktorveny kereten belul. Onnantol az MNB legfobb celja a gyors EUR bevezetes alapjainak megteremtese volt, nem pedig a kormany gazdasagpolitikajank (ami szinten nem egy epeszu politika) elosegitese... Ha van egy jol mukodo gazdasagunk, miert vezetnenk be az EUR-t es mondanak le a monetaris eszkoztarrol? Ja persze az allamadossag... A gorogoknel is milyen jol bevallt az EUR, nem?
Ha az EUR beveztes ara egy jo kis hitelvalsag am legyen, hogy ettol szenved majd a nep? "Kis" ar ez a nagy europai integracio oltaran... Itt nagyobb dolgokrol van szo, mint hogy mit fog enni par millio ember...

elwood 2011.10.03. 09:03:26

@kód: "A másik, hogy mivel olyan magas az adósság, hogy kockázatosak vagyunk"

valójában más országok sokkal jobban elvannak iyen arányú adósággal. a devizatartalék volt kevés azért kellett az IMF hitel.

most minimális mértékű egyszeri csökkentésért a tartalékokból fizet vissza a kormány, ami valójában ront a helyzetünkön

Crescendo 2011.10.03. 09:32:32

@elwood: nem fizetunk vissza, csak megujitunk. Az allam az allamadossagot nem fizeti vissza, hanem a regi kifizeteset uj hitelbol finanszirozza es jobb esetben a kamatokat pedig adokbol. Otthon azert ezt ne probald ki...
13 milliard EUR tartalek volt az IMF hitel elott. 3 milliard EUR-t hasznaltunk fel hitelmegujitasra az IMF hitelbol. Es most ha jol tudom 30 milliard EUR folott van a devizatartalek.
Olyan 8 milliard EUR koruli osszeg kozvetlenul a ker. bankoknak lett kiutalva. (leplezett bankmentocsomag.)
Akkor mire kellett az IMF hitel?

elwood 2011.10.03. 09:45:18

@Crescendo: ha van tartalék akkor a hitelmegújításkor nem kell a szerecsétlen periódusokban sok kötvényt eladni, hanem tudunk játszani azzal, hogy adunk el államkövényt amikor kis kamatra is megveszik

a válság előtt alig volt tartalék, csak nagyon magas kamatra adtak volna éppen hitelt, de muszáj volt felvenni mert rendszeresen meg kell újítani az adósságot. egy jelentős devizatartalék enyhíti a szorítást

viktor most visszafizeti a tartalékokat, bár költséget egy fillért nem takarított meg (amiből lenne értelme adósságot csökkenteni), ezzel valójában nő a kiszolgáltatottságunk

Crescendo 2011.10.03. 10:01:36

@elwood: igazad van a technikai reszletekben. Az elvekkel van problema: Magyarorszag igy a 20 milliard koruli allamadossagra (1990) kifizetett olyan 150 milliard dollarnyi kamatot es kozben 100 milliard korulire nott az adossag...
20 ev alatt egy teljes evi GDP-t kifizettunk adossag cimszo alatt. A GDP meg osszbevetel, mennyi volt ebbol a "profit"? Legyen 10%, ami nagyon magas lenne... Akkor az ez azt jelentene, hogy 10 evnyi teljes "profitot" mar kifizettunk hitelre, ugy hogy kozben tovabbi 10 evnyi teljes profitot mar lekotottunk... Szerintem raadasul a szamok meg rosszabbak. Akar az is elofordulhat, hogy kamat cimszo alatt a teljes megtermelt erteket kivonjak az orszagbol. Igy nem csoda, ha nem megyunk egyrol a kettore... es csak a multiktol varhatjuk a megvaltast.

charlie sheen 2011.10.03. 10:06:02

@Kivlov: pl. matolcsyné férje, közismertebb nevén az Eltolcsí, aki csodálatos módon mindig nullszaldósra vagy veszteségesre hozta ki a cégét.
Ti komolyan EZEKTŐL vártok el valamit...? :)

bubbarro 2011.10.03. 10:22:30

@medvegy: Az államnak, ahogy egy vállalkozásnak is elemi érdeke és kötelezettsége lenne, hogy a működési költség optimumát próbálja elérni.
Ha ennek az az ára, hogy 100-200 ezer ingyenélő önkormányzati dolgozót, állami hivatalnokot utcára tesznek, akkor meg kell lépnie.
Átalakíthatná az egészségügyet, az oktatást is, el kellene gondolkodnia hogy csökkenő gyereklétszám mellett kell-e ennyi pedagógus.
Az állami cégek, önkormányzati kft-k többsége is egyszerű pénznyelő+lenyúlási hely.
Ott a MÁV, a BKV, ha ötvenszer rakja rendeb a pénzügyeiket a kormány, akkor ötvenegyedszerre is veszteségesek lesznek.
Ha azt az energiát amit újabb adók, járulékok kieszelésébe fektet, arra fordítaná a kormány hogy hogyan egyszerűsítené,karcsúsítaná önmagát, akkor minden adófizető és vállalkozás jobban járna.
A gazdaságot kellene élénkítenie, csökkenteni az állami beavatkozást és az elvonás mértékét, egyszerűsíteni a szabályozást. Az államapparátus harmadrészét meg kidobni a kukába, eddig is csak kolonc volt az államot eltartó adózók nyakán.
Egyszóval, ha 200 ezer kirúgott állami dolgozó sír az utcán munka nélkül, akkor is megérné az ország szempontjából, ha végre saját magán spórolna a pazarló és drága állam.

Crescendo 2011.10.03. 10:36:13

@bubbarro: igazad van, meg nincs.
Szukseg lenne nagyon a karcsusitasra.
Csakhogy az igy felszabadulo penzugyi forrasokat meg lenyelne a nemzetkozi penzpiac a magas munkanelkuliseg miatt megnovekedett "orszagkockazati felarra" hivatkozva. Rendszeresen kell ujitanunk az allami hiteleket.
Ha az allamadossag kerdese nincs megoldva szerintem itt evtizedekig lehet vitatkozni az adorol, meg igazsagos kozteherviselesrol, megoldas nem lesz.
Plusz ilyen korulmenyek kozott a feketegazdasag valojaban eletmento, barmennyire is elitelendonek kellene tartani.

bubbarro 2011.10.03. 10:52:56

@Crescendo: Ez a 200 ezer csak pár hónapig lenne munkanélküli. Jelentős részük kiesne a munkanélküli körből, egy részük elmenne közmunkásnak, más részüket felszívná a szürkegazdaság. Statisztikailag csak egy kiugró csúcsot jelentenének a munkanélküliségi rátában, mely lecseng.
Ha ez az ára, hogy olcsóbb állam üljön az adózók nyakán, akkor gondolkodás nélkül meg kellene kezdeni az állami szféra reformját.
Tudom, ha valaki az állami szférában lehúz x évet, akkor gyakorlatilag nullázza a munkamorálját is, de a segély is véget ér egyszer, ha nem akarnak éhen halni, akkor csak ráveszik magukat értelmes munkára.

Crescendo 2011.10.03. 11:08:55

@bubbarro: meg egyszer, igazad van.
De amig a nagyobb rendszer amiben tenylegesen elunk olyan, amilyen (neokolonializmus), nem latom a kitoresi lehetoseget belso megoldasokkal. Bar teljesen logikus, amit mondasz, de a munkahelyekhez megtakaritasok kellenek, amiket befektetve termelo, szolgaltato vallalkozasokba munkahelyek jonnek letre. Ha a leepitesbol szarmazo forrasokat kivonjak kockazati felaron keresztul valojaban nem nyertunk semmit, sot...
Nem veletlenul titkositanak szinte minden allami anyagot, ami ravilagitana a tenyleges rendszerre. Csak pletykak vannak...

bubbarro 2011.10.03. 11:18:30

@Crescendo: Nem ismerem az országkockázati rendszert, de logikusan gondolkodva, nem lehet egy pazarló és drága állam konzerválása a megoldás.
Ha ebből a logikából indulunk ki, akkor egy Kádár féle rendszer lehetne a legjobb,ahol az állam mindenható, munkanélküli pedig nincs? Azt hiszem az a modell már bizonyította életképtelenségét, így csak egy megoldás van (mivel az országon kívüli tényezőkre nincs befolyásunk), mégpedig az állam karcsúsítása és a gazdaság élénkítése.
Ezt pedig csak az szerkezeti reformokkal, az államapparátus egy részének kipucolásával lehet elérni. Tudom ez fájdalmas megoldás, mivel az állami léhűtő hivatalnokok sokan vannak, erőszakosak, megszokták a semmittevést, de jelen pillanatban más lehetőség nincs.

Crescendo 2011.10.03. 11:37:11

@bubbarro: Igazad van, ez lenne a megoldas.
A veszely abban van, hogy egy ilyen jozan es logikus lepesbe nalunk nagyobb hatalmak beleszolhatnak. Az eszkozeik meg vannak ra es idaig sem keslekedtek hasznalni. Raadasul itthon is kiepult a tamogato renszeruk, akik profitalnak ebbol.
A nepesseg pedig annyira muveletlen, az a napi 4 ora atlag TV nezes megteszi a hatasat, hogy barmilyen propagandanak felul, fuggetlenul attol, hogy esetleg az epp az anyagi romlasat hozza.
Gondolj bele, ha mondjuk egy part hatalomra jutna egy ilyen racionalizacios programmal. Csomo ember munka nelkul, azonban a megtakaritas ki lett vonva az orszagbol. Nem lenne tobb munkahely es a kozhangulat evtizedekre a szabad piac, meg a "gazdagok" ellen fordulna. A mostani fasisztoid rendszernel is durvabb rendszer jonne...
A monetaris politika, ami az orszag szuveren hatalomgyakorlasanak elengedhetetlen eleme, nincs magyar kezben. Marad csak a fiskalis politika, ami meg epp ezert elegtelen a bajok orvoslasahoz.
Ezt Orban csinalta meg igy az elozo ciklusban, igaz a tobbi part sem tiltakozott ez ellen. Most pedig a bajkeveronek kellene beismernie, hogy tevedett es visszaszerezni a szuveren allamhatalom fontos eszkozet? Ekkora kockazattal?

bubbarro 2011.10.03. 11:50:30

Lehetséges, sok logika van soraidban, mindennek ellenére Görögország jó példa lesz. Ott ugyanis épp az állam csonkolgatja magát. Közalkalmazottak bércsökkentése, kirugdosása. ott még a lakosság is egyet ért (legalábbis statisztikák szerint) az állami népség leépítésével.

Crescendo 2011.10.03. 12:06:08

@bubbarro: Igazad van, csak ott is arnyaltabb a kep. Az utcan a megszoritasok ellen tuntetok tulnyomo resze allami szakszervezeti dolgozo. Nem pedig a termelo szfera, akinek se penze, sem ideje nincs tiltakozni... Raadasul nekik a leepitesek kedveznek elvileg.
Csakhogy a leepitesekbol megmarado penz, valamint a privatizalt allami vagyon a kulfoldi hitelezo bankoknak megy, de a negativ belso keresletcsokkenest a privat szfera is nagyon megerzi. (Orszagkockazat novekedese, ha hol tudom olyan 30%-os kamattal tudjak csak a gorogok megujitani hiteleiket, a korabbi 4%-rol felugorva.)
A megoldas az lenne, amit korabban mar tobbszor eljatszottak, hogy allamcsod es a hitelezok nem kapnak meg a tokejuk 100%-at, hanem csak ennek egy reszet. Persze fajdalmas megoldas, de egyreszt a kamatot tobbek kozott kockazatert szamolnak fel. A masik megoldas a leplezett csod (fizetoeszkoz leertekelese), amivel nem lesz csod, de megis a hitelezok vasarloerteken kevesebbet kapnak vissza (pl. USA ezt csinalja).
Ehhez kepest most a nemet adofizetoknek ki kell "menteniuk" Gorogorszagot, hogy az 100%-ban ki tudja fizetni a nemet es francia bankokat, akik az ottani allamadossagot finansziroztak. Szerencsere nem vagyunk a monetaris unio resze, mert akkor nekunk is kellene ebbe fizetni...
Ezert gondolom azt, hogy a problemat komplexitasaban kell vizsgalni es ilyen megoldast adni. Egyebkent ismet csak a reakcios kollektivista erok nyernek az egeszbol es az ertekeloallitok meg szep lassan eltunnek egy allamilag iranyitott szep, uj kollektivista allam oltaran...

Blogger Géza 2011.10.03. 17:43:15

@Én is akarok kommentelni: Miért pont azt kéne kiemelnem, ami neked tetszik? :) És te a térségbeli államok közül miért nem Szlovéniát, Romániát, Horvátországot emeled, ki, ahol még a a magyarnál is alacsonyabb a növekedés? Amúgy a 2. negyedéves GDP 1.5% (év/év alapon), ami még szintén nem rossz.

Nem tudom miféle másik blogról beszélsz, de egyetértek azzal, hogy legyen közteherviselés, és a minimálbéresek se vonják ki magukat ez alól. Épp elég baj, hogy évekig nem fizetek adót, részben ezért állunk ott, ahol.
süti beállítások módosítása