Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kormánykrónika

2010 májusában megkezdődött az Orbán kormány korszaka. Krónika arról, ami tetszik és ami tetszik.

Címkék

29 pont (13) adócsökkentés (97) adóforradalom (84) alkotmány (84) alkotmánybíróság (40) államcsőd (81) államosítás (26) apeh (7) áremelés (18) ász (14) babarczy (5) bajnai (22) bankadó (25) bayer (6) befektetők (5) benzinár (5) bérek (12) bkv (15) budapest (6) centrális (11) cenzúra (64) cinizmus (69) demokrácia (173) devizahitel (25) devizaválság (34) egészségügy (30) egyeztetés (52) egyház (7) előzmények (15) elszámoltatás (8) eu (133) fellegi (27) fidesztized (7) foglalkoztatás (34) forintválság (14) gdp (45) határontúli magyarok (5) hazugság (133) hende (9) hm (5) hoffman rózsa (11) idézet (191) igazszágszolgáltatás (49) ígéretek (99) imf (69) járai (17) jogalkotás (17) jogállam (45) kétharmados többség (48) kettős állampolgárság (5) költségvetés (131) költségvetési tanács (14) korrupció (19) kósa (19) kövér (9) közbeszerzés (37) közbiztonság (8) közérdek magánérdek (6) közszféra (39) közszolgák (31) közvéleménykutatás (11) ksh (5) kubatov (5) különadó (18) lázár (40) leminősítés (26) leszámolás (11) lex (15) magyar nemzet (8) mal zrt (7) martonyi (5) matolcsy (182) máv (10) média (169) médiatanács (66) meggyes (12) megszorítás (88) mnb (17) mnyp (69) mol (11) mti (15) mtv (38) multi (13) munkanélküliség (7) mutyi (183) navracsics (31) nem tetszik (62) népszavazás (9) ner (40) nyilvánosság (55) nyugdíj (54) oét (5) oktatás (39) oligarcha (29) önkormányzat (58) önkormányzati adósság (19) orbán (194) orbán csomag (35) országimázs (102) ovb (5) papcsák (12) parlament (21) pintér (17) posta (5) rogán (20) rokonok (26) sajtó (96) schmitt pál (24) selmeczi (7) semjén (9) simor (6) sólyom lászló (11) szíjjártó (44) színház (8) tahó (19) tarlós (15) tetszik (14) trükkök százai (113) tüntetés (8) ügyészség (24) válságadó (20) varga mihály (10) vezetőváltások (67) világszabadalom (69) zemberekkel fizettetik meg (32) zsarolás (32) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

2010.11.24. 19:19 Kormánykrónikás

Gátlástalan alkotmányozás napi érdek szerint

Címkék: alkotmánybíróság alkotmány sólyom lászló kétharmados többség

Napi érdekből kiskapukat nyitnak az alkotmányon

Jót tett Sólyomnak, hogy a Fidesz hálátlan módon kipöckölte a Sándor-palotából. Az ELTE jogi karán rendezett, az új alkotmányról szóló keddi konferencián nyoma sem volt az utóbbi éveit inkább jellemző tétovaságnak: a volt köztársasági elnök határozott volt, pontos és lendületes. Akárcsak nemrég a Pázmányon rendezett [1] hasonló eseményen, de most már nem bökdösött a levegőbe a mutatóujjával, ami ott mindenkit meglepett.

A feltámadásában nyilván nagy szerepe van annak, hogy a magyar jogászszakma, politikai vonzalmaitól és vallásosságától teljesen függetlenül, meglepően egységesen ítéli el a Fidesz alkotmánymódosítgatásait, illetve az új alkotmány körüli lépéseit. Napi érdekből kiskapukat nyitnak a koherens alkotmányon – fogalmazta meg a volt elnök sokak véleményét.

Orbán Viktor lesz a magyar Roosevelt?
 

Sólyom előtt Király Miklós dékán beszélt, és két híres amerikai példát is felhozott arra, hogy milyen problémákat okozott, amikor egy nagy többséggel megválasztott elnök vagy a háborús győztesek parlamentje azt hitte, az eredmény bármire feljogosítja.

A polgárháború után a republikánusok radikális szárnya olyan törvényeket szavaztatott meg, amelyek brutálisan büntették volna a vesztes délieket és hosszú időre bebetonozták volna a párt hatalmát. A békésebb átmenetre vágyó Andrew Johnson elnök sorra visszaküldte a törvényeket, mire a többség vád alá akarta helyeztetni. A republikánusoknak megvolt a kétharmaduk, de egy szavazat híján mégsem sikerült az impeachment, mert egy tökös szenátor, a kansasi Edmund Ross a lelkiismerete szerint, nemmel szavazott.

A másik példa főszerepelője Franklin Roosevelt, aki 1936-ban a valaha volt második legnagyobb különbséggel nyerte az elnökválasztást, 10 millióval több szavazattal, mint a republikánus Alf Landon. FDR berágott, mert a Legfelsőbb Bíróság sorra elkaszálta a gazdasági újjáépítést célzó New Deal törvényjavaslatait, mire az elnök a testületre támadt. Olyan módosítással próbálkozott, hogy a 70 évnél idősebb tagokat váltsák le. (A megbízatás azóta is élethosszig szól). Hiába volt óriási többség mögötte, végül hajlandó volt kompromisszumot kötni, és teljesen nem darálta be a Legfelsőbb Bíróságot.

A régi nem rossz, az újnak nincs értelme
 

Az áthallásos bevezető után jött Sólyom Hasselhoff László, és felsorolta azokat a pontokat, amikben gyakorlatilag a teljes jogászszakma egyetért. Eszerint – ellentétben a kormánypárti állításokkal

- nincs semmiféle alkotmányozási kényszer

- a régi alkotmány alapértékeit az újnak is tartalmaznia kell

- a kétségtelenül meglévő hiányosságok a hatályos alkotmány módosításával is javíthatók lennének

- újdonságot elsősorban a „szimbólumhordozó rész”, vagyis a preambulum hozhat

Sólyom többször is fájdalmasan említette, hogy mekkora a szakadék a szakma véleménye és a politikai gyakorlat között.

Ma a többség a hatályos és az új alkotmány totális szembeállítására épít” – magyarázta. A kormánypárti érv, miszerint a régi akadályozza az új gazdasági rend kialakítását és általában az ország működőképességét, Sólyom szerint nem állja meg a helyét.

„A 2006 utáni belpolitika rengeteget ártott az alkotmányosságnak” – csapott az exelnök mindkét tábor felé. A régi és az új szembeállítása mesterségesen konstruált. A szimbolikus megújulás igénye ugyanakkor teljesen elfogadható, bár a tervezett újításokhoz nem lenne szükség a régi gyalázására – fejtegette Sólyom. Ha az Alkotmánybíróságot bűnbakként odadobjuk, erodáljuk az emberek hitét az alkotmányos keretekben – gondolja az exelnök.

A többség bármire feljogosít?
 

Sólyomot láthatólag különösen mélyen érinti, hogy a kormány a 98 százalékos különadó miatt hirtelen úgy módosította a hatályos alkotmányt, hogy az adótörvények vizsgálatát egyszerűen kivette az AB kezéből. "Most kezdődik a konszenzusos versus többségi demokrácia vitája és betáplálása a közvéleménybe, éppen ezért szeretném hangsúlyozni, hogy a többségi demokráciát is köti az alkotmány" – fogalmazott Sólyom. (A Fidesz érvelése úgy foglalható össze, hogy az ilyen nagy szavazattöbség feljogosítja a kormányt, hogy arra hivatkozva bármilyen elképzelését megvalósítsa, akár az alkotmány módosítása árán is.) „Majdnem mindent” meg lehet oldani alkotmányosan is, ha a törvényhozók hajlandók energiát fordítani erre, nincs szükség az alkotmányos kontroll erőszakos elnémítására – mondta Sólyom. Az AB-re pedig a többség zsarnoksága ellen van szükség.

A volt elnök amiatt is aggódik, hogy az új alkotmány elfogadásával visszaáll-e a „normális alkotmányos mentalitás”. Pedig lennének igazi, eldöntendő kérdések is. Az alkotmányozóknak Sólyom szerint a modern kor olyan kérdéseire kéne inkább válaszolniuk, mint a genetikai kísérletek, a klónozás határai, az embrió jogállása, az információs önrendelkezési jog, a magyar állam és a kulturális nemzet viszonya, vagy a fenntartható fejlődés alkotmányba foglalása. Többször visszatért arra, hogy a Fidesz nem mond semmit az elképzeléseiről, azon felül, hogy valami újat akar. Ezért Sólyom arra tippel, hogy a végén kétkamarássá alakítják a Parlamentet, mert az nagyon feltűnő változás.

A professzor többször is leszögezte, hogy az alkotmánybírósági normakontrollnak az új alkotmányban teljesnek kell lennie és nem szabad elvenni a testülettől a jogot a jogszabályok megsemmisítéséhez. Végletekig elnyújthatja az alkotmányozást, ha az a forgatókönyv jön be, miszerint megszövegeznek egy egészen tömör és rövid magalkotmányt, aminek a részleteit aztán kétharmados törvényekben fejtik ki.

Nem hiányoztak az érzelmek sem, hiszen Sólyom így zárta a beszédét: "Antall József már gyógyíthatatlanul, reményvesztetten, műve közeli bukását tisztán látva, mégis azt mondta: a tisztesség hosszú távon megéri. Ezt szeretném kiegészíteni: az alkotmányosság hosszú távon megéri."

Paczolay: Súlyos hiba
 

Az Alkotmánybíróság elnöke szerint súlyos hiba a jelenlegi alkotmány tekintélyének csorbítása. Paczolay Péter az ELTE-n kedden rendezett tanácskozáson annak a véleményének adott hangot, hogy az Alkotmánybíróság két évtizedes tevékenysége érvényes marad.

Salamon László, a parlament alkotmány-előkészítő eseti bizottságának kormánypárti elnöke előadásában kifejtette: egy alkotmány stabilitása egyfelől társadalmi elfogadottságán, másfelől a politikai osztály mértéktartásán és alkotmányosságán múlik.

A KDNP-s politikus a hatályos alkotmány számos "gyengeségét" sorolta, olyan passzusokat, amelyek szerinte nem az alaptörvénybe valók, mint például a honvédség csapatmozgására, a honi légvédelemre, vagy éppen az alkotmánybírák jelölésére vonatkozó rendelkezések.

"Régi vesszőparipám az alkotmány és a jogrend stabilitása" - mondta a képviselő, akinek személyes véleménye szerint az alkotmány stabilitása szempontjából célszerű lenne, ha annak módosítását két egymást követő parlament minősített, kétharmados többségének támogatásához kötnék.

Salamon László szerint a jelenlegi alkotmányozás célja egy olyan, az Amerikai Egyesült Államok alaptörvényéhez hasonló kis, tömör alkotmány megalkotása, amelynek módosítására csak kivételesen lehet majd szükség.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kormanykronika.blog.hu/api/trackback/id/tr962471019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása